Aces High'n forumeilla on mielenkiintoinen keskustelu aihetta sivuten. Aika pitkä, mutta suosittelen lukemaan jos aihe kiinnostaa: The Aces High War Doctrine
Tiedoksi niille joille AH (tai Warbirds) ei ole tuttu: yksinkertaistettuna peli on yksi suuri serveri (parhaimmillaan olen nähnyt yli 700 pelaajaa samaan aikaan) jossa pelaajat ovat jakautuneet kolmeen eri maahan. Kaikilla on sama kalusto (maa/meri/ilma) käytössään. Pelin "tarkoitus" on vallata viholliselta lentokenttiä/satamia/ajoneuvotukikohtia ("kenttiä"). Kun joltain maalta loppuvat kentät, serveri resetoituu ja kartta vaihtuu. Kenttiä on parhaimmillaan pari sataa, joten resetointien välit ovat usein päiviä. Yksittäisen pelaajan näkökulmasta peli on käytännössä "loputon", ellei sattumalta satu paikalle juuri ennen resettiä. Henk koht olen nähnyt resetin viimeksi varmaan pari vuotta sitten.
AH on siis yksi variaatio perinteisestä lipunryöstöstä, joka tuntuu oleva vallalla oleva online-pelimuoto lähes genrestä riippumatta.
Tässä em keskustelusta yksi mielenkiintoinen lainaus, Hitechin vastaus alkuperäiseen postaukseen:
Miten ja miksi pelaajat tappelevat, kunhan tappelevat, on ehkä "merkityksetöntä" pelaajan tai kyseisen tappelun kannalta, mutta pelisuunnittelun kannalta hyvinkin oleellista. Esim tuo AH:n kentänvaltaus ei aina ole kovin palkitsevaa, se voi olla jopa turhauttavaa jos kenttiä pitää vallata 50 ennenkuin voitto alkaa edes häämöttää...Agent360:
I think Hitech wants to create a situation where the game is centered around COMBAT.
I think Hitech defines "combat" as the attack of bases with an equal defense.
1. Yes.
2. Combat is when people are fighting each other in vehicles or planes. How and why people choose to fight is irrelevant.
HiTech
Niin, peliympäristö ja pelattavuus. Miten pelisuunnittelulla voi kannustaa pelaajia tappelemaan toisiaan vastaan? Miten eriluonteiset ww2-simujen onlinepelaajat (furballers vs toolshedders vs armchair generals vs squads) saisi yhteen peliin, yhdelle serverille, tappelemaan "hyvässä sovussa"? Mitä tavoitteita, ominaisuuksia ja mekanismeja (esim keppi ja porkkana) tulee pelissä olla; mitä tarpeita eri pelaajatyyppeillä on ja miten niihin voi vastata?
Helpoin tapa lähestyä aihetta on varmaan miettiä mitä hyviä/huonoja puolia lempipeleissäsi on ja mistä itse nautit? Esim AH, WB, WW2OL, IL2, BOB2, Falcon4 (onko jollain kokemusta sen kuulemma erinomaisesta onlinekampanjasta?), LOMAC, mitä muita? Onko offline-peleissä ominaisuuksia joita voisi tuoda online-puolelle - esim tietokoneen ohjaamien yksiköiden käyttö maasodan tai pommarilauttojen luomiseksi, tai jopa pyörittämään taustalla online-kampanjaa? Miten nämä tulisi toteuttaa?
Ajatuksia, ideoita, kommentteja?
Camo