Simulentämistä ysillä ja mersulla

cosmo
Viestit: 37
Liittynyt: Su Loka 12, 2008 20:40
Handle: cosmo
Etunimi: Ville
Sukunimi: Ranki
Verkkosivu: http://www.iki.fi/~cos

Simulentämistä ysillä ja mersulla

Viesti Kirjoittaja cosmo » Ma Maalis 19, 2012 23:17

Kävin eilen Grendelin kanssa lentämässä Finnairin DC-9 ja Ilmailumuseon Me109g2-simulaattoreilla. Samalla tehtiin Ilta-Sanomille ja
Ilmailumuseolle videot aiheesta.

Pahoittelen kuvien laatua, ovat itse ottamia kännykkäräpsyjä. Kummastakin simusta tulee myöhemmin Ilta-Sanomiin kunnon video ja
todnäk myös youtubeen enemmänkin kuvaa. Melkein koko ajan oli kaksi kameraa kuvaamassa lentelyä.

Kuva

Ysisimu sijaitsi Finnair Flight Academyn tiloissa muiden "oikeitten" simulaattorien kanssa. Pääsin lentämään noin 20 minuutin keikan
sisältäen nousun ja laskun ILS:llä. Viereisellä penkillä istui entinen ysipilotti neuvomassa.

Kuva

Maisemana simussa oli ihan toimiva yömaisema. Kenttä ja jokunen tie näkyi valopisteinä, suurimman osan ajasta ei niitäkään. Taivalla
loisti tähdet ja kuu. Yleisvaikutelma oli "parempi kuin pelkäsin". Mittarit olivat kaikki mekaanisia ja mahtavan hienoja. Motion oli päällä
ja keikutteli konetta mukavasti.
Kone oli melko vaikea pitää trimmissä sähkötrimmillä ja muutenkin vaikutti melko epävakaalta pystysuunnassa. Korkeuden säilyttäminen
oli vaikeaa, ainakin jos oli muuta puuhaa samaan aikaan. Yleinen tunne aloittelevilla moottorilentäjillä. Ohjaimet toimivat isojen koneiden tapaan
viiveellä. Lento sujui kuitenkin hyvin ja kaikki pystyivät kävelemään omin jaloin simulaattorista ulos. Muistutti aika paljon Grobilla lentämistä, paitsi
moottoria ei tarvinnut säätää yhtä paljon.

Keikan jälkeen saimme matkamuistoksi tulosteen lentoreitistä:
Kuva

Tässä vaiheessa oli jo lentäjillä hymy korvissa mutta piti jatkaa parin kilometrin päähän Ilmailumuseolle lentämään Mersulla. Paikalla
oli RaimoK esittelemässä simua.

Kuva

Itse simu on saksalaisvalmisteinen puusta tehty replika mersun ohjaamosta. Se on mittasuhteiltaan ja ergonomialtaan muuten täysin sama, mutta
5cm leveämpi että läskitkin asiakkat mahtuvat istumaan. Mittarit on toteutettu mittaritaulun takana olevalla näytöllä ja sauva on metallinen replika
oikeasta mersun sauvasta kytkimineen. Laippa- ja trimmipyörät ovat myös oikeanlaiset veivattavat renkaat. Lähes kaikki ohjaamon kytkimet toimivat kuten pitäisi.
Tähtäimenä oli itsetehty heijastintähtäin, joka ei kuitenkaan toiminut täysin oikein. Tällä viikolla simuun tulee "oikea" replika-heijastintähtäin
jossa tähtäinkuvio pysyy aina samassa paikassa vaikka päätä liikuttelee.

Kuva

Visuaali on kolmella valkokankaalla tehty "kuutio" jossa on (lähes) saumaton, yli 180 astetta täyttävä näkymä eteen ja sivuille. Se on paras näkemistäni
harrastelijavoimin tehdyistä visuaaleista. Se toimi erinomaisesti ja täytti mukavasti koko näkökentän. Ylös ja taakse ei valitettavasti näe mikä häiritsee
hieman kaartotaistelua. Esimerkiksi taitolento oli oikein makeaa kun pystyy katsomaan suoraan sivulle. Visuaalin laadusta kertonee sekin, että simulaattorin
takana on hankala seistä huojumatta kun horisontti kallistelee edessä.

Mersulla lennellessä ja kuvaillessa ei katseltu kelloa mutta arviolta 1-2h tuli tiimaa. Simua varten on tehty läjä valmiita tehtäviä joista riittää
haastetta eri tasoisille lentäjille. Itse vanhana virtuaalilentäjänä siirryin "tyyppilennon" jälkeen mm pudottamaan hyökkääviä Il-2:sia ja suojaamaan omia Ju88:ja
vihollisen hävittäjiltä. Ohjelmistona simussa on Il-2 Sturmovik 1946 modifioituna.

Suurimmat puutteet mersusimussa olivat force feedbackin puute (ohjainvoimat eivät muutu), G-voimien puute (ei kovin helposti ratkaistavissa) ja ylä/takanäkymien
puute. Esim. kutosessa olevaa vihollishävittäjää ei voi oikein huomata muusta kuin valojuovista. Rankkaan silti simun heti toiseksi parhaaksi "taitolentosimuksi"
ilmavoimien WTSATin jälkeen.

Lopuksi sen verran mainosta, että 40-vuotias ysisimu sammuu lopullisesti toukokuussa. Nyt olisi viimeinen tilaisuus käydä sillä lentämässä jos kiinnostaa.
Simu siirtyy mahdollisesti ilmailumuseon hoiviin ilman motionia mutta on hyvin epävarmaa saadaanko sitä enää koskaan sen jälkeen toimimaan.

Simulaattorien varaus: simulaattorit@ilmailumuseo.fi

Iso WTG Virtuaalilentäjien simutiimille!

yallu
Viestit: 99
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 20:04
Handle: yallu
Etunimi: Jan
Sukunimi: Sandholm
Verkkosivu: http://

Re: Simulentämistä ysillä ja mersulla

Viesti Kirjoittaja yallu » Ti Maalis 20, 2012 11:13

DC-9 on käyty kaverin kanssa lentämässä ja voin kyllä lämpimästi suositella. Odotuksiin verrattuna DC-9 tuntui raskaalta lentää, voisi hyvinkin kuvitella, että jos koneesta trimmi katoaisi, kävisi muutaman tunnin lento äkkiä käsiin. Sen verran raskaat ohjaimet ovat. Polkimiinkin piti melkein nousta seisomaan kun konetta jarrutti laskun jälkeen. Ja kouluttajan mukaan tuo DC-9 on itseasiassa ketterä ja kevyt, ainakin kun vertaa md-83:een...

Saatiin sellainen "katsekin" (positiivisessa mielessä) kun kouluttajan laitettua kone eka kertaa nousuvalmiiksi kerrotiin mitä kaikkea oli "väärin" konfiguroitu... Luulenpa että olisin osannut koneen käynnistää ja lentää ilman opastustakin (vähän apuja olisi varmaan tarvinnut ihan teknisesti kontrollien lukitusten jne. poistamiseen), sen verran luin etukäteen ja kun oli lähellä FSX/Leonardo:n MD-80:stä. Se ei vain ollut mahdollista kun dc-9 oli asetettu jo valmiiksi kiitotielle myllyt käynnissä.

Vaikeinta oli multi-tasking kun on tottunut siihen, että kaikki mittarit ovat samassa näytössä pienellä alalla. Yllättävän suuri ero kun menee oikeaan ohjaamoon ja joutuu kääntelemään päätään. Tottumiskysymys toki.

Eniten häiritsi tuntuma siitä, että kone oli liian korkealla rullatessa/lähestyessä. Visuaalista katsottuna silmät kertoo että vielä lennetään, mutta tassut koskeekin jo kiitotietä. Tiedä sitten onko visuaalin asetuksissa jotain vikaa vai onko tuntuma tosiaan tuo oikeassakin koneessa. Vähän överiltä/ristiriitaiselta omaan silmään kuitenkin tuntui.

Mersua pitänee joskus käydä kokeilemassa, vaikkakaan ei tuo Illu oikein jaksa innostaa. Eikös siellä ollut mersun lisäksi vielä jokin toinen GA-simu myös? Ei näy museon sivuilla enää, jos siellä koskaan ollutkaan...

Grendel
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Touko 09, 2008 14:50
Handle: Grendel
Laivue: LLv 32
Etunimi: Jukka
Sukunimi: Kauppinen
Verkkosivu: http://

Re: Simulentämistä ysillä ja mersulla

Viesti Kirjoittaja Grendel » To Maalis 22, 2012 01:17

Ja jokunen kuva täällä:

http://irc-galleria.net/user/Grendel-B/ ... /127771368

Seuraavaa klikkailemalla lisää.

g

Grendel
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Touko 09, 2008 14:50
Handle: Grendel
Laivue: LLv 32
Etunimi: Jukka
Sukunimi: Kauppinen
Verkkosivu: http://

Re: Simulentämistä ysillä ja mersulla

Viesti Kirjoittaja Grendel » To Maalis 22, 2012 19:41


Grendel
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Touko 09, 2008 14:50
Handle: Grendel
Laivue: LLv 32
Etunimi: Jukka
Sukunimi: Kauppinen
Verkkosivu: http://

Re: Simulentämistä ysillä ja mersulla

Viesti Kirjoittaja Grendel » To Huhti 05, 2012 19:31


Vastaa Viestiin