Sivu 1/1

Helikopteriopas työn alla

Lähetetty: Ma Loka 28, 2013 21:24
Kirjoittaja Bushmanni
Aloitin joku aika sitten kirjoittamaan opasta taisteluhelikopterilla toimimisesta jäsentääkseni ja selkeyttääkseni omia ajatuksiani aiheesta sekä samalla oppiakseni uutta. Ajatus on myös laittaa tiedot jakoon jos jollekin olisi niistä hyötyä. Tällä hetkellä tosin näyttää siltä, että aikaa ei oikein ole kirjottamiseen mutta ehkäpä jos tyyli ja asia kiinnostaa ihmisiä ja sen julki lausuvat niin innostun priorisoimaan asioita toisin. Pikku pätkä alkua löytyy linkin takaa, aiheena kopterin suorituskyvyn maksimaalinen hyödyntäminen.

(http://sdrv.ms/1hnr98I) <-- tämä linkki ei toimi enää

Tarkoitus on ainakin aluksi käydä kokonaisuus läpi yleisellä tasolla ja ehkä kopteri-/asekohtaisiin juttuihin sukeltaa sitten sen jälkeen jos vielä intoa riittää.

Re: Helikopteriopas työn alla

Lähetetty: Ti Loka 29, 2013 10:37
Kirjoittaja LLv34_Kotari
Tämähän näyttää oikein hienolta, paljon sellasia asioita mitä ei ole tullut ikinä ajateltua.
Itselle kopterit olleet aina kiinnostuksen aihe, mutta en ole kuitenkaan niihin hurahtanut enempää koska nopeus kiinnostaa enemmän :)
Jos päädyt tekemään oppaan loppuun, luen mielellään apuna maallikon näkökulmasta.

Re: Helikopteriopas työn alla

Lähetetty: Ti Loka 29, 2013 12:24
Kirjoittaja Kaitsu
Hyvä hyvä! 1-N kopterin taktiikka olisi kiva lisä myös tuohon.

Re: Helikopteriopas työn alla

Lähetetty: Ti Loka 29, 2013 22:36
Kirjoittaja Bushmanni
Useamman kopterin taktiikkaa on tarkoitus käsitellä kun sinne asti ehditään. Ongelma tosin on, että oma tietämys aiheesta on pitkälti teoreettista eli US Armyn manuskoista luettua. Se ei ole mitään rakettitiedettä mutta edellyttää tietyn tasoista harjoittelua ja tietämystä että homma onnistuu käytännössä. Itse en ole saanut kunnollista tilaisuutta kokeilla hommaa käytännössä koska ei ole tullut otettua asiaksi opiskella noita juttuja porukalla ja kokeilla miten ne käytännössä hoidetaan. Jos saisi kasaan jonkun 4-6 hengen porukan jolla vähän harjoittelisi ja sitten kokeilisi niin sekin puute tulisi paikattua. Sitä varten voisi väsätä jonkun harjoitustehtävän ja sitten parin tehtävän loppusodan jos porukka innostuu. Tuolla kokemuksella jo varmaan saisi aika hyvän kuvan homman käytännön toteutuksesta. Pohjatietona/taitona vaadittaisiin osallistujilta perus lentotaito, että pystyy lentämään löyhässä muodostelmassa (combat cruise ja rivi) törmäilemättä, löytää itse omaan tuliasemaan, osaa datalinkin ja koordinaattien kanssa pelaamisen PVI:n ja ABRIS:n kanssa perus aseiden käyttämisen lisäksi. Nämäkin asiat tietty voidaan kerrata ja opettaa halukkaille.

Yleensä kopterit toimivat pareittain ja tätä suurempia määriä lentää yhdessä lähinnä etukäteen suunniteltuja iskuja suoritettaessa tai massiivista vihollisaaltoa torjuttaessa. Parina toimimisen pääasiallinen idea on suojata ja varoittaa toinen toista ja tuhota/lamauttaa IT-järjestelmä joka ampuu siipimiestä. Lisäksi kaksi miestä kopterissa ei jenkkiarmeijassa riitä huolehtimaan kaikesta vaan tehtäviä on jaettu myös koptereiden kesken. Kopterit integroituvat varsin tiivillä tavalla maajoukkojen kanssa ja iso osa yhteistoiminnasta onkin maajoukkojen eikä muiden kopterien kanssa toimimista.

Tuon taktiikkakokeilun asiasisältö voisi olla parina lentäminen ja siipimiehen tukeminen sekä asiaan kuuluva kommunikaatio ja sitten useamman kopterin toimintaan liittyvät temput torjunnassa ja iskussa. Torjunnassa pääasialliset jutut ovat tuliasemat, vaihto-asemat, ampumasektorit ja maalien jakaminen koptereiden kesken, samanaikainen tulenavaus. Iskussa sitten lento kohteeseen porukalla, maalien ja tuliasemien etsiminen, maalien jakaminen ja yhtäaikainen tulenavaus sekä lento kotiin. Kaikessa sitten on lisänä että joku kopteri aina valvoo ympäristöä yllätysten varalta muiden ampuessa. Nämä voisi kääntyä muutamaksi harjoitustehtäväksi missä opiskellaan datalinkin käyttö, muodostelmat, parin tukeminen ja sitten isomman porukan temput eli osastona lentäminen, tuliasemassa toimiminen, tulenavaus. Joka hommaan liittyy lisäksi aiheeseen liittyvän kommunikaation harjoittelu. Lopuksi olisi sitten ensin torjunta- ja sitten iskutehtävä jossa noita juttuja pitäisi soveltaa.

Re: Helikopteriopas työn alla

Lähetetty: Ke Loka 30, 2013 09:49
Kirjoittaja LLv34_Kotari
Olisihan tuo oikeasti aika mielenkiintoista opetella, ja aiheesta voisi tulla aika hienoja videoita juutoopeenkin laitettavaksi :)

Re: Helikopteriopas työn alla

Lähetetty: Su Marras 10, 2013 19:48
Kirjoittaja Kaitsu
Eli kolme ukkoa on jo kasassa. :) Osaan abouttia rallaa nuo kopterin jutskat mistä puhuit jo ennestään.

Re: Helikopteriopas työn alla

Lähetetty: Su Marras 10, 2013 19:49
Kirjoittaja Kaitsu
Eli kolme ukkoa on jo kasassa. :) Osaan abouttia rallaa nuo kopterin jutskat mistä puhuit jo ennestään.

Re: Helikopteriopas työn alla

Lähetetty: Ke Maalis 26, 2014 00:32
Kirjoittaja Bushmanni
Uusi versio näkösällä jossa uutena lisänä on taktiikkaa käsittelevän osion alku. Kommentteja lähestymistavasta, tyylistä ja selkeydestä sekä ymmerrettävyydestä kaivataan.

Linkki uuteen versioon:
http://1drv.ms/1js3Rm1

Re: Helikopteriopas työn alla

Lähetetty: To Maalis 27, 2014 15:09
Kirjoittaja Bushmanni
Keskeneräisestä taktiikka-osion alusta ei varmaan vielä selviä kovin hyvin mihin olen pyrkimässä ja sitä myöten palautteen antaminen voi olla vaikeaa joten yritän hieman selventää ajatustani. Kuten jo tekstissä mainitsen, niin käytännön TTP:t (taktiikat, tekniikat ja proseduurit) ovat aina tilannekohtaisia eikä ole mahdollista käydä läpi kaikkia mahdollisuuksia keittokirjamaiseen tyyliin. Kuitenkin kaikki TTP:t pohjautuvat samoihin periaatteisiin joita sovelletaan tilannekohtaisten rajoitusten ja mahdollisuuksien mukaisesti. Ideanani on käydä läpi nämä tilannekohtaiset rajoitukset jotka muodostuvat viholliskaluston ja ympäristön ominaisuuksista sekä periaatteet joiden mukaan taktiikat kehitetään ja lisäksi joitain tyypillisiä TTP esimerkkejä joissa prosessi on selitetty auki. Tämä lähestymistapa on käytännön tehokkuuden lisäksi lähempänä tosimaailman tapaa opettaa näitä asioita kuin amatööreille tyypillinen keittokirjamainen ratkaisu. Ehkä oleellisin asia josta kaipaisin palautetta on kaluston ominaisuuksien läpikäynti, eli onko se selkeä ja ymmärrettävä ja onko sen tarkkuus sopiva, eli onko tietoa liikaa vai liian vähän.