Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Digital Combat Simulator (DCS) -series: A-10C Warthog & Ka-50 Black Shark
http://www.digitalcombatsimulator.com/
Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » To Kesä 12, 2014 17:34

Useamman koneen yhteenotot muuttuu hyvin äkkiä häröpalloiksi jolloin omia ja vihollisia on sitten vähän joka suunnassa. Sekaannus onneksi pätee yleensä kaikkiin osallisiin joten hyvällä tutkan käytöllä, visuaalisella skannauksella ja oveluudella näissä tilanteissa pärjää. Sekavassa tilanteessa yleensä on paras vetää pintaan ja blokata kukkuloilla suunnat joita ei pysty sillä hetkellä skannaamaan jolloin ei tule ylläriä niin helposti kyljestä tai takaa. Jos RWR antaa laukaisuvaroituksen siihen on reagoitava heti ja tilanteen mukaan notch, orthogonal roll tai joku muu väistö tehtävä samalla kun dumppaa chaffia niin nopeaan tahtiin kuin nappia ehtii naputtamaan. Mergessä kannattaa flarejakin dumpata varmuuden vuoksi jos tietää vihulaisella olevan nokka kohti.

Sitten on kaverit kuten Stuge (kaveri joka ampu sut alas) jotka osaa piilottelun jalon taidon ja tulee iholle hyvin yllättäen. Ihan pinnassa lentävän maalin tutka löytää vasta noin 20nm etäisyydellä aspectista riippumatta ja jos kutale onnistuu siihen mennessä luovimaan itsensä tutkan keilan ulkopuolelle niin yllätys on taattu. Ehkä ei ole ihan viisasta lentää suoraan koko ajan vaan on parempi tehdä mutkia aina silloin tällöin ja skannata maanpintaa myös alle 20nm etäisyydeltä. Tätä lähestymistaktiikkaa voitaisiin tarkemmin tutkia treeneissä.

juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Viesti Kirjoittaja juuba » Pe Kesä 13, 2014 08:23

Jooh, kivaa tota acmi-träkkiä oli kattoo... se Stuge tosiaan surffas aikamoisesti ympäri karttaa :D
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Pe Kesä 13, 2014 21:19

104th serverillä käytiin isommalla porukalla lentämässä ma 10.6.2014. Minä, Aemvee, Jomppe, Firaga ja Juuba olivat menossa mukana, tosin ei oltu kaikki ihan samaan aikaan.

acmi:
http://1drv.ms/1kvxME8

Video minun näkökulmasta:
http://youtu.be/0-8UjuD6wWg

Videon alku acmissa (+59:28). Löydän vihulaisen Migin oman Flankerin perästä ja lähden hätiin. Mig yrittää karkuun mutta ei pärjää nopeudessa Eaglelle ja saan hänet ammuttua alas.

Videon hetki 4:00 acmissa (+1:07:00).

Video 4:55, acmi (+01:31:24).

Video 6:53, acmi (+1:35:23).
Löydän vihollisen joka juuri ampui yhden oman koneen alas. Rosvo häviää tutkasta TWS moodissa mutta eri LRS moodeja kokeilemalla löydän hänet uudestaan ja palaan sen jälkeen uudestaan TWS moodiin. Ammun ekan ohjuksen 17nm jotta rosvo ei pysty ampumaan mahdollisia R-27ER ohjuksiaan (nopeampia lyhyellä matkalla kuin Slammer) niin helposti. Ammun toisen ohjuksen 11nm ja kolmannen 6nm jonka jälkeen teen orthogonal roll väistöliikkeen joka onneksi onnistuu ja ohjus menee täpärästi ohi. Tässä pelasin jokseenkin liian suurella riskillä mutta onneksi ei käynyt hölmösti. Varaa olisi ollut hieman rajumpaankin väistöön. Neljäs 3nm päästä ammuttu ohjus osuu.

Video 9:18, acmi (+1:39:00). Löydän taas rosvon ja saman tapaisella taktiikalla kuin edellä ammun hänet alas. Tällä kertaa ammun ensimmäisen ohjuksen lähempää ja viimeisen kauempaa ja käännän ympäri hyvissä ajoin ja selvitän tilanteen jotakuinkin nollariskillä. Rosvo yrittää väistää 8nm etäisyydeltä aloitetulla split-S:llä joka yleensä toimii väistönä hyvin Slammeria vastaan mutta toinen ohjukseni saa hänet kuitenkin helposti kiinni. Näköjään välillä Slammeritkin osaavat lentää suoraan hidastelematta turhilla käännöksillä.

Video 11:09, acmi (+2:34:40). Vihollisia tulee 5kpl vastaan letkassa noin 10nm välein. Näen heistä tutkassa vain 3 kun kaksi kaukana näkyvää ovat A-10C koneita. Aloitan ohjusteni ammuskelun 20nm etäisyydeltä ja saan sillä estettyä laukaisut itseäni kohti. Ensimmäinen maali lähtee karkuun joten vaihdan seuraavaan koneeseen joka notchaa ja on siten hetken vaaraton joten vaihdan vielä kerran kohdetta ja laitan pari ohjusta menemään siihen ennen kuin extendaan. Ammuin ohjukseni kolmea eri vihollista kohti ja viimeinen pari löytää maalinsa. Tässä tilanteessa onnistuin hyvällä tutkan käytöllä pysymään tilanteen tasalla ja pitämään aloitteen itselläni ja onnistuin löytämään myös pinnassa vastaan tulleen koneen ennen kuin se pääsi yllättämään alta päin. Pintaa skannatessa ei kuitenkaan unohtunut korkeammalla vastaan tullut kone jonka ehdin juuri ajoissa etsimään tutkaan jotta sain ammuttua ohjukset matkaan hyvästä paikasta.

Video 18:50, acmi (+2:42:21). Löydän contrailin taivaalta (edellisen letkan viimeinen kone) ja teen yllätyshyökkäyksen alapuolelta. Tarkistan pikaisella lukolla että kohde on varmasti vihollinen ja ammun sitten flood moodilla Sparrowin. Juuba ampui samaa kohdetta kauempaa ja hänen Slammerit ottavat lukon minuun menetettyään alkuperäisen kohteensa mutta saan trashattua ne kuitenkin suhteellisen helposti.

Video 20:14, acmi (+2:44:00). Löydän pikkuhiljaa selustaan hiipineen vihollisen (letkan ensimmäinen kone) ja aloitan piiloleikin hänen kanssaan. En lähesty häntä suoraan, koska minulla ei ole kuin yksi Sidewinder, vaan koitan koukata sivustaan vuoria hyväksikäyttäen. Löydettyäni hänet uudestaan otan pikaisen lukon häneen varmistaakseni, että hän on tosiaan vihollinen eikä paikalle juuri eksynyt oma kone. Yritän ampua ainokaisen Sidewinderini varmasta paikasta joten ensimmäinen merge menee tykkietäisyydelle mutta liian vauhdin takia vedän itseni g-lockiin saamatta tähtäintä kohdalleen ampumista varten. Vihu ei hoksaa tilaisuuttaan vaan jatkaa käännöstä ja hukkaamme toisemme. Toisessa mergessä löydän hänet visuaalisesti uudestaan ja jälleen pikaisella lukolla tarkastan että kohde on oikea ja sammutan tutkan. Ammun Sidewinderin eikä kohde tee mitään vastatoimia ja ottaa osuman.

Video 24:48, acmi (+3:19:18). Skannailen ilmatilaa ja päätän kääntyä ympäri kun pitkän kantaman SAM alkaa ottamaan lukkoa.

Video 27:27, acmi (+3:23:06). Etenen lähemmäs vihollista ja riittävän lähelle päästyäni löydän pinnasta vihollisen johon pusken päälle. Saan hänet puolustuskannalle ja ammun alas flood moodilla. Videon hetkellä 29:44 Stuge vilahtaa HUDin poikki vähän kauempana (harmaa dotti metsää vasten) mutta en häntä huomannut lennon aikana. Vasta videota katsoessa sattui silmään ja Tacview sitten paljasti kenestä oli kyse. Pääsen kuitenkin tilanteesta karkuun ilman ongelmia.

Video 30:03, acmi (+3:26:31). Juuba on pääsemässä hyvään ampumapaikkaan mutta hänen viesteistään päättelen ettei hän ilmeisesti näe reilun 10nm päässä korkeammalla olevia vihollisia tutkassaan. Tässä kohtaa hyödyllisempi neuvo olisi ollut kertoa vihollisten suunta, korkeus ja etäisyys sen sijaan, että koitin neuvoa häntä kääntämään oikealle. Lopulta neuvon kääntämään ympäri kun etäisyys on enää 10nm koska vihollisen etsiminen tässä vaiheessa on itsemurha. Saan ammuttua itse pari ohjusta vihollisiin mutta ohjukset hakeutuvat molemmat samaan kaveriin ja toinen pääsee tulemaan esteettä vastaan. Kun käännän uudestaan vihollista kohti läpi päässyt kaveri ampuu läheltä Slammerin minuun vastapalloon johon en ehdi edes reagoimaan. Periaatteessa käännökseni olisi voinut saada minut hyvään ampuma-asemaan jos molemmat olisivat joutuneet väistämään ohjuksia mutta tässäkin tapauksessa ehkä parempi veto olisi ollut notch pintaan ja tilanteen sekoittaminen mahdollisimman paljon. Joka tapauksessa karkuun tuskin olisi enää päässyt joten taistelu oli ainoa vaihtoehto.

Video 32:05, acmi (+3:42:57). Etenemme Aemveen kanssa vihollista kohti ja koitamme ottaa selkoa tutkassa näkyvistä jammereista. Pinnasta pompsahtaa F-15 ylös ja RWR antaa tästä varoituksen. Käännämme kohti ja vihollinen on saman tien ampumaetäisyydellä joten ammun ohjuksen ja 8nm etäisyydeltä vielä kaksi lisää jonka jälkeen teen Split-S väistön. Vihollinen ampuu myöhässä Sparrowin vastapalloon mutta samalla imuroi minun ohjukseni. Aemveen ohjukset ottavat lukkoa minuun vielä lentonsa loppuvaiheessa.

Video 36:40, acmi (+3:47:33). Löydämme vihollisen takaa-ajamassa omaa konetta. Kohta vihollinen saa ammuttua oman koneen alas. Etuvasemmalta nousee pinnasta vihollisen F-15 vastaan mutta ilmeisesti kumpikaan ei onnistu saamaan sitä tutkaan vaan se pääsee ampumaetäisyydelle ilman vastarintaa. Rosvo kuitenkin ampuu ohjuksensa liian pitkästä matkasta ja väistämme ne ilman ongelmia. Samalla kun kauempana tullut vihollisen Su-27 vie huomiomme lähempänä ollut F-15 lentää meidän ohi ja häipyy jonnekin takamaastoon. Heti ohjusten trashaamisen jälkeen löydän Su-27:n uudestaan tutkaan ja ammun pari ohjusta pakottaakseni hänet puolustamaan. Flanker menee mäen taakse piiloon mutta onnistumme Aemveen kanssa koordinoimaan etenemisemme mäen molemmin puolin. Rosvo tulee uudestaan näkyviin minun puolelta ja ammun hänet alas. Heti tämän jälkeen löydämme uuden vihollisen ja lähdemme hänen kimppuun. Pääsen pinnassa lentämällä ja notchaamalla lähelle hyvää ampumapaikkaa mutta lennän epähuomiossa maahan vihollista vilkuillessani.

Huomioita:
Tutkalla etsimisessä kehittyminen näkyi varsin positiivisella tavalla suorituksissa. Sekavissakin ja nopeissa tilanteissa sain viholliset yleensä löytymään ruudulle, jos ei aina hyvissä ajoin niin kuitenkin viime tipassa. Varsinaisesti yllättämään vihollinen pääsi vain muutaman kerran. Tällä kertaa myös itse pääsin yllättämään vihollisia pinnassa lentämällä ja notchaamista käyttämällä. Tutkan moodien vaihtelu tilanteen mukaan ja oikeaan taivaanpalaan keskittyminen oikeaan aikaan vaikuttaa kriittisen tärkeältä taidolta. Myös keilan suuntaaminen ylös/alas ja konetta kääntämällä oikealle/vasemmalle auttoi vihollisten löytämisessä. Kokemuksen myötä syntynyt tuntuma siihen, kuinka nopeasti tutka löytää vihollisen, auttoi skannaamaan tiettyä aluetta riittävän pitkään mutta ei liian pitkään jolloin isojen alueiden skannaus nopeutui kun keilaa osasi kääntää nopeasti muttei liian nopeasti. Notchaus harjoitukset auttoivat tässä kehittymisessä varsin paljon, mutta edelleen parannettavaa on. Notchaus harjoitteita suosittelen lämpimästi muillekin jos tutkan käyttämisessä tuntuu olevan epävarmuutta. Kannattaa myös esittää tämän suhteen toivomuksia harjoituksissa tai muidenkin harjoitteiden suhteen joille katsoo olevan tarvetta.

Etenkin Aemveen kanssa sain yhteispelin toimimaan jo varsin tyydyttävällä tavalla. Bullseyen käyttö sujui jotenkuten ja kommunikaatio yleensä auttoi tilannekuvan ylläpidossa paljon. Tässäkin on vielä kehitettävää ja jotain sopivia harjoitteita pitäisi kehitellä tämän treenaamiseksi.

juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Viesti Kirjoittaja juuba » Ma Kesä 16, 2014 11:18

Millanen manööveri toi "orthogonal roll" on?
Koitin kaivaa netistä, mutta löyty niin sekavasti... toinen vetää vaan offset looppia (bank 10 degrees and PULL), toinen vetää maatakohti rollaavaa kääntöä ja split-s:ää sekasin..

Wild weaselit Vietnamissa:
They developed a technique known as the "orthogonal roll" as a last-ditch defense. Timed correctly, a roll and dive would put a missile in a position where it couldn't track its target without having to turn a square corner, at which point it would sail past and miss.
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Ma Kesä 16, 2014 15:55

Voi olla, että tällä nimellä kulkee useampikin manööveri, mutta DCS foorumeilla tällä tarkoitetaan sitä, että laitetaan ohjus beamiin (3/9) ja vedetään max g kunnes ohjus on mennyt ohi. Ideana siis tehdä mahdollisimman tehokas out-of-plane käännös jota ohjuksen on vaikea seurata. Sama liike toimii hyvin myös tykillä ampuvaa vihollista vastaan. Oleellista on, että liike tehdään mahdollisimman lähellä kulmanopeutta jotta ohjus joutuu vetämään g:tä mahdollisimman paljon ja turn rate on mahdollisimman suuri. Kovasta vauhdista liikkeen voi tehdä myös ylöspäin jos g:tä ei tarvitse vetää pitkään, muuten on parempi vetää alaspäin jos korkeus antaa periksi. Sekin on hyvä huomioida että läheltä ammuttua, eli nopeaa, ohjusta vastaan tämä ei toimi koska ohjus vetää helposti tarvittavan g:n liikkeessä mukana pysymiseen. Chaffia ei kannata unohtaa. Mulla on itseasiassa videolla yksi väistö online lennoista jossa tällä tempulla onnistuin välttämään täpärästi suhteellisen läheltä ammutun Slammerin. Ohjuksen tulokulma ei ollut ihan beam mutta peritaate on kuitenkin oikea.

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Ma Kesä 16, 2014 16:16

Tässä on video väistöstä. Sainkin sen ohjuksen käännettyä oikeaoppisesti beamiin vaikka muistelin että olisi tullut enemmän takaa. Tosiasiassa yritin notchia mutta kun näin ohjuksen niin tein orthogonall rollin last ditch väistönä. Tässä tilanteessa ei pitkää alaspäin tehtyä käännöstä olisi pystynytkään tekemään joten väistö oli pakko tehdä ylös ja ajoittaa visuaalisesti.

http://youtu.be/vPq7Bo-0lwo

juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Viesti Kirjoittaja juuba » Ti Kesä 17, 2014 09:48

Kiitos, katselen kun ehdin!

BTW: Mulla ois nyt peliaikaa ti-ke illalla ja sitten ens viikosta sunnuntai-torstai :D
Vaimo mökillä, ni viikot on aikaa pelata iltaisin.

Juhannussunnuntaina ois 72nd:lla joku free-for-all eventti, kattoo jos sinne ehtis.
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Viesti Kirjoittaja juuba » Ma Kesä 23, 2014 09:56

Ohjustaistelua harjoiteltu.

Annan itselleni arvosanaksi siitä noin: 0


Pitää koostaa videot noista guns dogfighteista, se meni suht kivasti... vai kuinka paljon annoit siimaa Bushmanni? :D
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Ma Kesä 23, 2014 11:54

No siis en ampunut vaikka oli paikkoja, enkä yrittänyt varsinaisesti ampumapaikkoja hakeakkaan. Koitin vaan kaartaa tiukasti ja olla hankala maali. Parissa ekassa mergessä olisin päässyt helposti ensimmäisten kaartojen jälkeen ampumaan mutta myöhemissä mergeissä olisi tehnyt tiukkaa. Ohjusväistöistä tuli sen verran mieleen mitä en eilen hoksannut sanoa, että jos yrittää vetää g:tä kun kone vielä rollaa niin se todennäköisesti lähtee spinnaamaan. Roll rate pitää nollata ennen kuin alkaa vetämään kunnolla g:tä. Mitä enemmän painoa ja mitä korkeammalla on, sitä tärkeämpää se on jotta kone alkaa kaartamaan snap rollin sijaan.

juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Viesti Kirjoittaja juuba » Ti Kesä 24, 2014 09:20

Bushmanni kirjoitti:No siis en ampunut vaikka oli paikkoja, enkä yrittänyt varsinaisesti ampumapaikkoja hakeakkaan. Koitin vaan kaartaa tiukasti ja olla hankala maali. Parissa ekassa mergessä olisin päässyt helposti ensimmäisten kaartojen jälkeen ampumaan mutta myöhemissä mergeissä olisi tehnyt tiukkaa. Ohjusväistöistä tuli sen verran mieleen mitä en eilen hoksannut sanoa, että jos yrittää vetää g:tä kun kone vielä rollaa niin se todennäköisesti lähtee spinnaamaan. Roll rate pitää nollata ennen kuin alkaa vetämään kunnolla g:tä. Mitä enemmän painoa ja mitä korkeammalla on, sitä tärkeämpää se on jotta kone alkaa kaartamaan snap rollin sijaan.
Tossa ne 3 rundia mun näkökulmasta

https://www.youtube.com/watch?v=AgEFpTffLTU
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

Vastaa Viestiin