Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju
Lähetetty: Pe Touko 02, 2014 13:35
(AAR = After Action Review)
Loin ketjun jälkipyykkiä varten missä voi ajatuksiaan, kysymyksiä ym. harjoituksista ja sen tapahtumista heitellä sekä keskustella taktiikoista ja jakaa analyysejään muille. Laitetaan myös acmi-tiedostot tänne jakoon jotta nekin jotka eivät niitä itse saa nauhotettua saavat ne käyttöönsä.
acmit:
erä1: http://1drv.ms/1mjIAbk
erä2: http://1drv.ms/1mkoodC
erä3: http://1drv.ms/1mkothp
erä4: http://1drv.ms/1mkovWL
erä5: http://1drv.ms/1mkoC4k
Omia hajahavaintoja acmien pohjalta:
erä1:
Tässä testattiin kuinka kaukaa RWR havaitsee tutkan ja kuinka kaukaa tutka havaitsee koneen. Tyhmästi unohtui kirjoittaa numerot muistiin mutta olikohan RWR:n kantama joku 110nm/200km. Tutkan kantamaa en nyt osaa muistaa. Lopuksi ammuttiin toisiamme ohjuksilla kokeilumielessä. Kun Firagan ohjus otti minuun lukon aloin vetämään loivasti ylös ja ohjus ei enään jaksanut kiivetä perästä.
erä2:
Molemmat laukaistaan ohjukset noin 20nm päästä, taisi olla music on molemmilla lähestymisen aikana. Molemmat cranckataan sisämaahan päin heti laukaisun jälkeen. En muista tarkkaan mutta muistelisin, että kun Firagan ohjus otti minuun lukon niin käänsin siinä vaiheessa tiukasti toiseen suuntaan jolloin ohjus meni ohi. Pystyin edelleen pitämään Firagan tutkassa käännöksen aikana minkä oleellisuuteen palaan myöhemmin.
erä3:
Tämä oli vähän häröpallo mutta muutama mielenkiintoinen havainto siellä on seassa. Alussa (09:01:27) aemvee ampuu AIM-120C:n Firagaan 18nm päästä ja korkeammalta mutta joka väistää sen 7G S-manööverillä hyvin lyhyessä ajassa (minimaalinen SA hävikki) puhtaasti kinemaattisesti ja nokka on sen jälkeen taas viholliseen päin. 09:02:52 Jomppe ampuu Kaitsua AIM-7M:llä eikä kaitsu tee yhtään mitään puolustautuakseen. Ilmeisesti koska Kaitsu on sen verran jyrkässä käännöksessä Jomppe on RWR:n näkökentän ulottumattomissa ja ampuu kaarroksen alussa ja ohjus ehtii perille ennen kaarroksen loppumista joten RWR on mykkänä koko hyökkäyksen ajan. Lopussa Jomppe ampuu Firagaa useammalla AIM-9M:llä takaa-ajossa mutta lyhyeksi jäävät viimeistä lukuun ottamatta. Ensimmäinen 3.4nm päästä ammuttu pääsee lyhimmillään 1.1nm päähän eli 2.3nm on maksimikantama pinnassa takaa-ajossa Sidewinderille. Sekin todennäköisesti jää lyhyeksi jos rosvo tekee vähän pientä siksak liikettä pystyssä tai sivusuunnassa.
erä4:
Kaitsu pisti tulemaan yhden ohjuksen HOJ moodissa ja tajusin sen vasta myöhemmin kun hoksasin miksi Kaitsu oli crankannyt jo ennen burn throughta. Itsellä on paha tapa unohtaa ECM päälle mergeen asti mutta se pitäisi muistaa aina sammuttaa vähän burn throughn jälkeen. Kaitsu ampui ohjuksia useammankin ja yhdessä vaiheessa oli hieman epätodellinen olo kun sain yhden ohjuksen jätettyä taakse niin samantien tutkavaroittimeen ilmestyy kaksi eteen! Tiukalla käännöksellä sain väistettyä mutta ohjuksen suhaus kuului hyvin selvästi eikä ihme kun tacviewistä nyt tarkemmin katsoo. Väistelyiden jälkeen olimme hyvin lähellä toisiamme mutta silti hukkasimme toisemme jostain syystä. Itse sammutin tutkan jossain vaiheessa mutta en muista tarkkaan milloin. Guns auto moodissa pyörimällä olisimme kyllä löytäneet toisemme varsin nopeasti. Vähän aikaa pyörittyäni lähdin hakemaan etäisyyttä uutta BVR lähestymistä varten mutta Kaitsu ehti löytämään minut ensin. Yritin kääntää vastaan mutta Kaitsu ehti ampua ensin enkä muistanut ampua Maddogia kaitsua kohti kun käänsin samalla vauhdilla karkuun. Oma ohjuslasti (7 Slammeria) rajoitti oman nopeuden M 1.1 kun Kaitsu pääsi M1.4 yhdellä Slammerilla varustettuna. Ohjukset karistettuani aloin katsella taakse ja huomasin että Kaitsu oli jo melkein ohjuksen kantamalla joten päätin tehdä tiukan kaarroksen notchiin ja koittaa päästä mergeen ja saada jotain aikaan mutta eipä se niin läheltä enää onnistunut.
Kaitsu tuli alussa hyvin päälle ja ajoitti todella hyvin 09:02:24 ohjuslaukaisun koska olin juuri ampumassa uudestaan kun tutkavaroitin pärähti ja tuli muuta tekemistä. Kaitsun olisi pitäny ampua vaan vielä lisää ohjuksia samaan tapaan jotta hän olisi saanut pidettyä minut puolustuskannalla ja ammuttua lopulta yhden niin läheltä että sitä ei enää väistetä tai pakotettua tilanteen takaa-ajoksi. Kaitsulla oli varmaan BMS ohjusten tappavuus mielessä kun hän lopetti hyökkäyksen kesken olettaen homman olevan käytännössä ohi. 1vs1 takaa-ajossa takaa-ajettuna kannattaa pyrkiä karkuun vain jos itsellä tietää olevan kevyempi ja/tai liukkaampi kone koska muuten pelaa vain vastustajan pussiin. Kun Kaitsu ampui minua viimeisellä ohjuksellaan niin minun olisi kannattanut äkkiä kääntää päinvastaiseen suuntaan niin olisin todennäköisesti onnistunut bleedaaman ohjuksen energian ja väistämään sen. Tämä idea on hyvä pitää mielessä vastaisuuden varalla vihollisen ohjusten tuhlaamiskikkana jos on takaa-ajettuna eli on aloittavinaan käännöksen ja kun vihollinen ampuu ohjuksen niin kääntää toiseen suuntaan mutta ei liian jyrkästi. Tietty jos vihollinen ampuu ohjuksen vasta vähän myöhemmin niin se on huonompi juttu. Eli jos itse ajaa takaa niin ei kannata heti ampua ohjusta kun näyttää että vihollinen tekee käännöksen ja ohjus voisi jo yltää.
erä5:
Aluksi minä ja Jomppe harjoteltiin ohjusten väistelyä. Minun 10nm laukaisuetäisyydeltä väistämäni ohjukset oli väistetty melkein höyryillä kulkevalla koneella joten pitää hieman varauksella suhtautua tuloksiin tosin ohjukset menivät niin paljon ohi, että varmaan painavammallakin koneella tehdyt loivemmat liikkeet riittävät.
09:27:11 aloitimme Jompen kanssa harjoitustaistelun. Olikohan niin, että Jomppe ei jostain syystä löytänyt minua tutkalla ja päätti alkaa puolustautumaan sen sijaan, että ampuisi minua ohjuksella. Hän väisteli hyvin menestyksekkäästi pari pitemmästä matkasta ampumaani ohjusta mutta kolmas lähempää ammuttu vaurioitti häntä. Neljäs meni taas ohi ankaran silputuksen ansiosta. Näin Jompen tutkassa ensi laukaisun jälkeen koko ajan joten oli helppo tietää mitä tapahtuu eikä ollut sellaista ahdistavaa epävarmuutta kuin Kaitsun kanssa taistellessa. Ennen mergeä minun olisi kannattanut ampua pari-kolme ohjusta enemmän koska dogfightissa en olisi niitä tarvinnut painolastina ja jos tilanne olisi kehkeytynyt sellaiseksi että ohjukselle olisi ollut käyttöä niin yksikin varmasti olisi riittänyt. Nyt minulla oli niitä vielä neljä roikkumassa mergen jälkeen. Olin täysin varma ettei Jomppe saisi nokkaa kääntymään ajoissa ennen kuin lentäisimme ohi toisistamme mutta hän sai tehtyä todella tiukan käännöksen joka yllätti minut täysin. Ehjällä konella hän olisi hyvinkin voinut saada minut tykillä pois pelistä siinä tilanteessa. Jostain syystä itse en yrittänyt vastapalloon tykillä vaikka siihen olisi ollut hyvä mahdollisuus.
Taktiikoista yleensä:
DCS:n ohjukset on aika sulkapalloja joten ne on helppoja väistää ja on ehkä syytä lähteä siitä oletuksesta että se tulee ennemmin tai myöhemmin muuttumaan. Eli kannattaa opetella rutiinit ja taktiikat niin, että niitä ei tarvitse täysin opetella uusiksi kun ohjukset muuttuvat. Tosin en tiedä vaikuttaako liiallinen ilmanvastus muuhun kuin ampumaetäisyyksiin, eli etäisyyksiä vaan skaalataan sitten kun tilanne muuttuu mutta toimivat väistöliikeet ovat idealtaan samat, vaikea sanoa. Yksi selkeä taktiikoihin vaikuttava epärealismi on AMRAAMin datalinkin katkeaminen jos tukeva tutka menettää lukon joka tekee ohjuksesta samantien maddogin eikä se palaa enää maaliinsa vaikka tukeva tutka löytää maalin uudestaan mikä ei kuulemma pidä paikkaansa IRL. Esimerkiksi kolmos erässä aemvee trashaa yhden Kaitsun ohjuksen 09:01:33 kohdalla heti laukaisun jälkeen silpulla.
Ohjusten väistäminen on yksi BVR:n perusjuttu mutta pelkästään ohjuksia väistelemällä vihollinen tulee päälle jatkuvasti ohjuksia ampuen ja ennen pitkää joku niistä todennäköisesti osuu. Homman juju on tehdä väistö niin, että se ei estä omaa hyökkäystä joka taas estää vihollisen hyökkäyksen. Omat ohjukset pitää ampua niin, että vihollinen pysyy kiireisenä koko ajan ja mielellään joutuu kääntämään nokan niin, että menettää tutkakontaktin sinuun (sivuttain tai poispäin). Tutkakontaktin menetys viivästyttää ohjuksen ampumista ja joko pakottaa ampumaan sokkona maddogina tai käyttämään aikaa tutkalla etsimiseen ja lukitsemiseen mitä ei pitäisi olla jos toinen pelaaja pelaa korttinsa oikein ja ampuu ohjuksia sopivin väliajoin. Samoin tutkakontaktin menetys aiheuttaa SA hävikkiä jolloin ajan kuluessa vihollisen löytäminen ja hyvään ampuma-asemaan hakeutuminen on vaikeampaa.
Itsellä on tavoitteena saada sen verran laaja käsitys ja osaaminen taktiikoista että pärjää public serverillä. Siellä tosin myös tiimityö on oleellista joten sitäkin pitäisi opetella ensin. Mietin, että jos ensi kerralla aloitettaisiin 1vs1 jutuilla ja tilanteen mukaan sitten siirryttäisiin 2vs1 jos näyttää, että 1vs1 on jotakuinkin hallussa.
Loin ketjun jälkipyykkiä varten missä voi ajatuksiaan, kysymyksiä ym. harjoituksista ja sen tapahtumista heitellä sekä keskustella taktiikoista ja jakaa analyysejään muille. Laitetaan myös acmi-tiedostot tänne jakoon jotta nekin jotka eivät niitä itse saa nauhotettua saavat ne käyttöönsä.
acmit:
erä1: http://1drv.ms/1mjIAbk
erä2: http://1drv.ms/1mkoodC
erä3: http://1drv.ms/1mkothp
erä4: http://1drv.ms/1mkovWL
erä5: http://1drv.ms/1mkoC4k
Omia hajahavaintoja acmien pohjalta:
erä1:
Tässä testattiin kuinka kaukaa RWR havaitsee tutkan ja kuinka kaukaa tutka havaitsee koneen. Tyhmästi unohtui kirjoittaa numerot muistiin mutta olikohan RWR:n kantama joku 110nm/200km. Tutkan kantamaa en nyt osaa muistaa. Lopuksi ammuttiin toisiamme ohjuksilla kokeilumielessä. Kun Firagan ohjus otti minuun lukon aloin vetämään loivasti ylös ja ohjus ei enään jaksanut kiivetä perästä.
erä2:
Molemmat laukaistaan ohjukset noin 20nm päästä, taisi olla music on molemmilla lähestymisen aikana. Molemmat cranckataan sisämaahan päin heti laukaisun jälkeen. En muista tarkkaan mutta muistelisin, että kun Firagan ohjus otti minuun lukon niin käänsin siinä vaiheessa tiukasti toiseen suuntaan jolloin ohjus meni ohi. Pystyin edelleen pitämään Firagan tutkassa käännöksen aikana minkä oleellisuuteen palaan myöhemmin.
erä3:
Tämä oli vähän häröpallo mutta muutama mielenkiintoinen havainto siellä on seassa. Alussa (09:01:27) aemvee ampuu AIM-120C:n Firagaan 18nm päästä ja korkeammalta mutta joka väistää sen 7G S-manööverillä hyvin lyhyessä ajassa (minimaalinen SA hävikki) puhtaasti kinemaattisesti ja nokka on sen jälkeen taas viholliseen päin. 09:02:52 Jomppe ampuu Kaitsua AIM-7M:llä eikä kaitsu tee yhtään mitään puolustautuakseen. Ilmeisesti koska Kaitsu on sen verran jyrkässä käännöksessä Jomppe on RWR:n näkökentän ulottumattomissa ja ampuu kaarroksen alussa ja ohjus ehtii perille ennen kaarroksen loppumista joten RWR on mykkänä koko hyökkäyksen ajan. Lopussa Jomppe ampuu Firagaa useammalla AIM-9M:llä takaa-ajossa mutta lyhyeksi jäävät viimeistä lukuun ottamatta. Ensimmäinen 3.4nm päästä ammuttu pääsee lyhimmillään 1.1nm päähän eli 2.3nm on maksimikantama pinnassa takaa-ajossa Sidewinderille. Sekin todennäköisesti jää lyhyeksi jos rosvo tekee vähän pientä siksak liikettä pystyssä tai sivusuunnassa.
erä4:
Kaitsu pisti tulemaan yhden ohjuksen HOJ moodissa ja tajusin sen vasta myöhemmin kun hoksasin miksi Kaitsu oli crankannyt jo ennen burn throughta. Itsellä on paha tapa unohtaa ECM päälle mergeen asti mutta se pitäisi muistaa aina sammuttaa vähän burn throughn jälkeen. Kaitsu ampui ohjuksia useammankin ja yhdessä vaiheessa oli hieman epätodellinen olo kun sain yhden ohjuksen jätettyä taakse niin samantien tutkavaroittimeen ilmestyy kaksi eteen! Tiukalla käännöksellä sain väistettyä mutta ohjuksen suhaus kuului hyvin selvästi eikä ihme kun tacviewistä nyt tarkemmin katsoo. Väistelyiden jälkeen olimme hyvin lähellä toisiamme mutta silti hukkasimme toisemme jostain syystä. Itse sammutin tutkan jossain vaiheessa mutta en muista tarkkaan milloin. Guns auto moodissa pyörimällä olisimme kyllä löytäneet toisemme varsin nopeasti. Vähän aikaa pyörittyäni lähdin hakemaan etäisyyttä uutta BVR lähestymistä varten mutta Kaitsu ehti löytämään minut ensin. Yritin kääntää vastaan mutta Kaitsu ehti ampua ensin enkä muistanut ampua Maddogia kaitsua kohti kun käänsin samalla vauhdilla karkuun. Oma ohjuslasti (7 Slammeria) rajoitti oman nopeuden M 1.1 kun Kaitsu pääsi M1.4 yhdellä Slammerilla varustettuna. Ohjukset karistettuani aloin katsella taakse ja huomasin että Kaitsu oli jo melkein ohjuksen kantamalla joten päätin tehdä tiukan kaarroksen notchiin ja koittaa päästä mergeen ja saada jotain aikaan mutta eipä se niin läheltä enää onnistunut.
Kaitsu tuli alussa hyvin päälle ja ajoitti todella hyvin 09:02:24 ohjuslaukaisun koska olin juuri ampumassa uudestaan kun tutkavaroitin pärähti ja tuli muuta tekemistä. Kaitsun olisi pitäny ampua vaan vielä lisää ohjuksia samaan tapaan jotta hän olisi saanut pidettyä minut puolustuskannalla ja ammuttua lopulta yhden niin läheltä että sitä ei enää väistetä tai pakotettua tilanteen takaa-ajoksi. Kaitsulla oli varmaan BMS ohjusten tappavuus mielessä kun hän lopetti hyökkäyksen kesken olettaen homman olevan käytännössä ohi. 1vs1 takaa-ajossa takaa-ajettuna kannattaa pyrkiä karkuun vain jos itsellä tietää olevan kevyempi ja/tai liukkaampi kone koska muuten pelaa vain vastustajan pussiin. Kun Kaitsu ampui minua viimeisellä ohjuksellaan niin minun olisi kannattanut äkkiä kääntää päinvastaiseen suuntaan niin olisin todennäköisesti onnistunut bleedaaman ohjuksen energian ja väistämään sen. Tämä idea on hyvä pitää mielessä vastaisuuden varalla vihollisen ohjusten tuhlaamiskikkana jos on takaa-ajettuna eli on aloittavinaan käännöksen ja kun vihollinen ampuu ohjuksen niin kääntää toiseen suuntaan mutta ei liian jyrkästi. Tietty jos vihollinen ampuu ohjuksen vasta vähän myöhemmin niin se on huonompi juttu. Eli jos itse ajaa takaa niin ei kannata heti ampua ohjusta kun näyttää että vihollinen tekee käännöksen ja ohjus voisi jo yltää.
erä5:
Aluksi minä ja Jomppe harjoteltiin ohjusten väistelyä. Minun 10nm laukaisuetäisyydeltä väistämäni ohjukset oli väistetty melkein höyryillä kulkevalla koneella joten pitää hieman varauksella suhtautua tuloksiin tosin ohjukset menivät niin paljon ohi, että varmaan painavammallakin koneella tehdyt loivemmat liikkeet riittävät.
09:27:11 aloitimme Jompen kanssa harjoitustaistelun. Olikohan niin, että Jomppe ei jostain syystä löytänyt minua tutkalla ja päätti alkaa puolustautumaan sen sijaan, että ampuisi minua ohjuksella. Hän väisteli hyvin menestyksekkäästi pari pitemmästä matkasta ampumaani ohjusta mutta kolmas lähempää ammuttu vaurioitti häntä. Neljäs meni taas ohi ankaran silputuksen ansiosta. Näin Jompen tutkassa ensi laukaisun jälkeen koko ajan joten oli helppo tietää mitä tapahtuu eikä ollut sellaista ahdistavaa epävarmuutta kuin Kaitsun kanssa taistellessa. Ennen mergeä minun olisi kannattanut ampua pari-kolme ohjusta enemmän koska dogfightissa en olisi niitä tarvinnut painolastina ja jos tilanne olisi kehkeytynyt sellaiseksi että ohjukselle olisi ollut käyttöä niin yksikin varmasti olisi riittänyt. Nyt minulla oli niitä vielä neljä roikkumassa mergen jälkeen. Olin täysin varma ettei Jomppe saisi nokkaa kääntymään ajoissa ennen kuin lentäisimme ohi toisistamme mutta hän sai tehtyä todella tiukan käännöksen joka yllätti minut täysin. Ehjällä konella hän olisi hyvinkin voinut saada minut tykillä pois pelistä siinä tilanteessa. Jostain syystä itse en yrittänyt vastapalloon tykillä vaikka siihen olisi ollut hyvä mahdollisuus.
Taktiikoista yleensä:
DCS:n ohjukset on aika sulkapalloja joten ne on helppoja väistää ja on ehkä syytä lähteä siitä oletuksesta että se tulee ennemmin tai myöhemmin muuttumaan. Eli kannattaa opetella rutiinit ja taktiikat niin, että niitä ei tarvitse täysin opetella uusiksi kun ohjukset muuttuvat. Tosin en tiedä vaikuttaako liiallinen ilmanvastus muuhun kuin ampumaetäisyyksiin, eli etäisyyksiä vaan skaalataan sitten kun tilanne muuttuu mutta toimivat väistöliikeet ovat idealtaan samat, vaikea sanoa. Yksi selkeä taktiikoihin vaikuttava epärealismi on AMRAAMin datalinkin katkeaminen jos tukeva tutka menettää lukon joka tekee ohjuksesta samantien maddogin eikä se palaa enää maaliinsa vaikka tukeva tutka löytää maalin uudestaan mikä ei kuulemma pidä paikkaansa IRL. Esimerkiksi kolmos erässä aemvee trashaa yhden Kaitsun ohjuksen 09:01:33 kohdalla heti laukaisun jälkeen silpulla.
Ohjusten väistäminen on yksi BVR:n perusjuttu mutta pelkästään ohjuksia väistelemällä vihollinen tulee päälle jatkuvasti ohjuksia ampuen ja ennen pitkää joku niistä todennäköisesti osuu. Homman juju on tehdä väistö niin, että se ei estä omaa hyökkäystä joka taas estää vihollisen hyökkäyksen. Omat ohjukset pitää ampua niin, että vihollinen pysyy kiireisenä koko ajan ja mielellään joutuu kääntämään nokan niin, että menettää tutkakontaktin sinuun (sivuttain tai poispäin). Tutkakontaktin menetys viivästyttää ohjuksen ampumista ja joko pakottaa ampumaan sokkona maddogina tai käyttämään aikaa tutkalla etsimiseen ja lukitsemiseen mitä ei pitäisi olla jos toinen pelaaja pelaa korttinsa oikein ja ampuu ohjuksia sopivin väliajoin. Samoin tutkakontaktin menetys aiheuttaa SA hävikkiä jolloin ajan kuluessa vihollisen löytäminen ja hyvään ampuma-asemaan hakeutuminen on vaikeampaa.
Itsellä on tavoitteena saada sen verran laaja käsitys ja osaaminen taktiikoista että pärjää public serverillä. Siellä tosin myös tiimityö on oleellista joten sitäkin pitäisi opetella ensin. Mietin, että jos ensi kerralla aloitettaisiin 1vs1 jutuilla ja tilanteen mukaan sitten siirryttäisiin 2vs1 jos näyttää, että 1vs1 on jotakuinkin hallussa.