Eilisistä BFM treeneistä kertyi taas pitkästä aikaa mukavasti hyviä pointteja jaettavaksi.
acmit:
http://1drv.ms/1s9He9C
Acmi1:
Alussa kokeilimme kuinka järkevää on yrittää pakottaa 2 circle flow jos rosvo ensin pakottaa 1 circle flown. (+6:15) mergessä huomaan Firagan uudelleenmäärittelyn ja löysään vetoa jolloin saan oman nopeuteni säilymään suhteellisen lähellä optimia kun taas Firaga vetää liian löysästi ja kärsii turn ratessa. Hänen uudelleen määrittelynsä myös hidasti hänen käännöksensä aloitusta ja kerkesin vetää noin 40 astetta ennen kuin firaga sai koneensa aloittamaan käännöksen. (+7:52) mergessä saan jälleen noin 40 asteen edun aloituksessa. Firagan kova alkuveto tasaa tilanteen kääntökulman suhteen mutta bleedaa vauhtia liikaa ja hänen käännöksensä on sen takia hieman hidas. Itse bleedaan vauhtia paljon rajummin tällä kertaa mutta pitämällä nokkaa alaspäin saan ylläpidettyä suuremman turn raten kuin Firaga paljon hitaammalla nopeudella. Minun keskimääräinen turn rate on noin 15deg/s. Optimaalinen rate band(nopeusalue jossa turn rate on optimi) tuottaa noin 18deg/s kaarrosnopeuden kun Firagan keskimääräinen turn rate on noin 13deg/s. Jos Firaga olisi saanut tehtyä käännöksensä optimaalisesti niin hän olisi ehkä päässyt ainakin tasapeliin seuraavassa mergessä ellei jopa saanut pienen edun. Huomion arvoisa seikka minun laskevasta ensikäännöksestäni on sitä seuraava merge johon pääsen alhaalta ylöpäin josta vertikaalisella lead turnilla pääsen nopeasti Firagan kutoseen.
(+26:27) mergessä Firaga oletettavasti katsoo aemveen käännöksen suunnan ja pakottaa 1 circle flown mutta tekee käännöksensä vauhtia säästellen kuin 2 circlessä. Aemvee pääsee yrittämään ampumista mutta tykin sijaan kokeilee ohjusta joka min rangen takia menee ohi. Mergen jälkeen flow jatkuu 2 circle flowna jonka Firaga lentää kuin 1 circle flown jolloin aemvee pääsee vielä lisää voitolle. Jos vauhti on laskenut rate bandin alle kannattaa pakottaa 1 circle flow ihan puolustuksellisesta syystäkin koska 2 circlessä tulee joka tapauksessa takkiin.
acmi2:
Kokeilimme aemveen kanssa mitä Eaglella voisi tehdä Flankeria vastaan jotta sen saa ammuttua alas. kokemuksesta tiesimme jo, että vauhdin bleedaaminen koituu kuolemaksi koska Eagle lakkaa kääntymästä kunnolla kun taas Flanker ei pahemmin kärsi vauhdin hidastumisesta. Keskityimmekin siis yrittämään turn raten ja tehopainosuhteen hyödyntämistä. (+14:42) mergen jälkeen onnistun väistelemään kaikki aemveen Flankerin ohjukset ja alan yrittämään energiataktiikkaa mutta laihoin tuloksin. En missään vaiheessa pääse Flankerin tykkiä karkuun vertikaalissa vaikka Flankerin vauhti hädin tuskin riittää lentämiseen. Saa nähdä muuttaako tuleva PFM tätä tilannetta mitenkään. Joka tapauksessa ohjusten ja tykin väistely ja siten ajan pelaaminen onnistuu vauhtia ylläpitämällä kohtuullisen hyvin mutta Flankerin kutoseen on hankala yksin päästä kun sitä ei saa pois oman kaartoympyrän sisältä. Flankerin kutosessa kyllä pysyy jos sinne pääsee kuten (+5:10) mergessä jossa aemvee koitti pysytellä myös rate bandillä Flankerin kanssa.
acmi3:
Harjoittelimme aemveen kanssa kuinka selvitä 1 circle flowssa pitämällä vauhtia yllä kuten Flankerin kanssa mutta nyt Eaglea vastaan. Aloitan käännökseni lift limit vedolla moottorit tyhjäkäynnillä ja laitan kaasun jälkipoltolle noin 280kts kohdalla jolloin poltin syttyy 250kts kohdalla jonka nopeuden ylläpidän vetoa löysäämällä. Otan lukon vertical scannilla ja ammun ohjuksen heti kun hakupää saa lukon jolloin minulla on jotakuinkin oikea ennakko valmiiksi laukaisua varten. Aeveella oli taipumus tehdä reversal aina toisen mergen jälkeen joka käytännössä uudelleenmääritti toisen mergen 1 circle flowksi ilman että minun piti tehdä yhtään mitään ja sain hyödynnettyä lead turnini täysimääräisesti.
acmi4:
Edelliseen ongelmaan saadaan korjaus acmien tarkastelun jälkeen ja nyt joudun tekemään töitä kutoseen pääsemiseksi. (+7:09) en saa tehtyä lead turnia ja aemvee hoksaa oman 1 circle uudelleenmäärittelyni ja bleedaa vauhtinsa pois ja pääsee tällä liikkeellä kutoseeni. Aemvee saa vaurioitettua minua tykillä mutta pari turhaa vertikaali liikettä hidastaa aemveen kääntymistä joiden aikana otan omani pois ja saan lopulta ammuttua aemveen alas ilman toimivaa tutkaa, hudia ja CAS:sia. Ammun ennen omaa ampumapaikkaa (+9:03) lyhkäsen sarjan josta näen minne tykki ampuu ja sen perusteella tähtään nokan oikeaan suuntaan ja pistän pitkän sarjan aemveen eteen.
Yleisiä huomioita taktiikasta:
Mergen kontrollointi vaihtamalla käännöksen suunta vaikutti helpommalta kun flown uudelleenmääriti 1 circleksi. 1 circleksi uudelleenmäärittelyn jälkeen uudelleen 2 circleksi määrittäminen ei tuottanut tulosta vaikka se teoriassa näyttääkin mahdolliselta ainakin 1 circlen blokkaajana jos siihen ei missään nimessä halua lähteä. Oman käännöksen vaihtaminen jälkikäteen antaa vastustajalle etumatkan kulmassa 2 circle flowssa ja venyttää omaa käännöstä kauemmaksi 1 circle flowssa. Luonollisesti jos rosvo on ehtinyt jo vetää riittävästi kulmaa 2 circle flowlla on hänen kynnyksensä määritellä 1 circle uudelleen määrittely takaisin 2 circleksi suuri. Uudelleenmäärittelyn kannattavuuteen eri tilanteissa on hyvä kiinnittää huomiota lisää jatkossa.
Ensimmäisen käännöksen jälkeen tulee uusi merge (ja tämän jälkeen yleensä vielä lisää) joka pitää muistaa pelata yhtä huolellisesti kuin ensimmäinen.
Käännöksen tekeminen sopivasti alaviistoon parantaa turn ratea (hyödyllinen 2 circlessä) ja tekee seuraavasta mergestä itselle edullisen (nokka ylöspäin) vertikaalisen mergen joten tämä temppu on hyvä pitää mielessä. One circlessä on teorian mukaan edullista vetää aluksi yläviistoon vauhdin bleedaamiseksi out of plane lentoradalla kääntösäteen lyhentämiseksi mutta sitä ei tullut testattua tällä kertaa.
Aiemmin mainittu ohjuksen ampumistekniikka 1 circlessä tuntui varsin tehokkaalta tempulta, etenkin jos vastustaja ei sitä osaa odottaa. Homma toimii siis siten, että vauhti bleedataan 250kts mahdollisimman äkkiä ja lift vector pidetään rosvoa kohti jolloin tutka ottaa lukon vertical scan moodilla noin 20-30 astetta "yläviistoon". Tämä sattuu olemaan optimaalinen ennakko Sidewinderille tässä tilanteessa joten jos ohjuksen ampuu heti niin sillä on suuri todennäköisyys osua jos vastustaja ei osaa sitä väistää. Etäisyys on niin lyhyt että lentoaikaa osumaan ei ole paljoa kun ohjus lähtee joten maalilla ei ole paljoa aikaa reagointiin. Jos laukaisu myöhästyy, jolloin ennakkoa ei ole tarpeeksi, niin R_minin takia ohjus ei ehdi kääntymään ja menee ohi.
Ensimmäisen mergen jälkeen tulee vastaan paljon ampumatilanteita tykillä etuneljänneksestä. Nämä ampumapaikat menevät ohi hyvin nopeasti joten aikaa tähtäyksen korjailuun ei ole yhtään kun rosvo alkaa olla HUD:issa. Toisekseen rosvo tyypillisesti tekee tiukkaa kaartoa joten tykkitähtäin ei osaa näyttää oikein jos rosvoon ylipäänsä onnistuu saamaan lukon. Osuminen tässä tilanteessa edellyttää että tykkitähtäin (gun cross) on rosvon lentoradalla hyvissä ajoin valmiiksi ja hänen eteensä pitää ampua pitkä sarja jostä hän lentää läpi. Tämän tekeminen käytännössä vaatii harjoittelua mitä voi esim. AI:ta vastaan tehdä. Tästä tilanteesta harvemmin saa rosvoa ammuttua täysin romuksi mutta yleensä jotain kriittistä vauriota kuitenkin saa aikaan.