Sivu 7/10

Re: Operation Summer Rain

Lähetetty: Ke Loka 29, 2014 13:13
Kirjoittaja Bushmanni
Testailin kuinka pitkään matkaan pystyy Sparrowilla ja Sidewinderillä ampumaan karkuun menevää vihollista. Tulokset ovat äärikantamia eli käytännössä kannattaa ampua noin 0.2 mailia lähempää.

Lentonopeus 1.1mach

Sidewinder:
2000 feet: 1.5nm

Sparrow:
2000ft: 2.2nm
5000ft: 2.5nm
10000ft: 3.3nm
21000ft: 5.1nm

edit: lisäsin lentonopeuden jolla testit tehtiin

Re: Operation Summer Rain

Lähetetty: Ke Loka 29, 2014 14:20
Kirjoittaja juuba
Aika saakelin lyhyt kantama kyllä... onkhan toi iha realistik..

Tekis mieli kattoo falconista sama.

Re: Operation Summer Rain

Lähetetty: Ke Loka 29, 2014 18:57
Kirjoittaja Bushmanni
Mä luulen, että ohjusten kantamat tulee kasvamaan jonkin verran jossain vaiheessa. ED ei ole sanonut aiheesta vielä mitään absoluuttista mutta ainakin Slammerin kantama on aika hyvillä perusteluilla todettu selvästi suuremmaksi kuin DCS:ssä joten ihmettelisin jos jotain ei tule jossain vaiheessa muuttumaan.

Erittäin informatiivinen ketju aiheesta:
http://forums.eagle.ru/showthread.php?t=131806

Re: Operation Summer Rain

Lähetetty: To Loka 30, 2014 18:57
Kirjoittaja Bushmanni
Tänään lennot näyttäisi alkavan 20.30. Eli oma brief 19.30 (Op SR TS) ja osapuolen brief 20.00.

Re: Operation Summer Rain

Lähetetty: Pe Loka 31, 2014 17:27
Kirjoittaja Bushmanni
Statsit:
http://89.163.173.82/DCS/SR/sr_m3_30_10.php

Acmi:
http://www.foinikas.org/ftp/public/DCS_ ... n%203.acmi

Tein pikaisen laskelman vaihtosuhteesta SF:n kuolemien ja tappojen suhteen. Saimme tuhottua 16 vihollista kun omia koneita tuhoutui 7 (poislukien CTD:t). Tuhotuista vihollisista 7x oli Su-27, 5x Su-25, 2x A-10 ja 2x Mig-21. Äkkivilkaisulla UVAF ja 373 ampuivat alas 23 konetta. Luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia koska IAF:n hävittäjät pörräsivät myös välillä alueella ja heidän panoksensa pitäisi myös huomioida mutta sitä ei pysty tekemään pikaisella laskelmalla. Joka tapauksessa numeroiden valossa tukemme hyökkäyskoneille oli heikkoa.

Hajahavaintoja acmista:
(+40:00) Juuba ajaa vihollista takaa ja kääntyy ympäri jolloin takaa-ajettu vihollinen kääntää myös ympäri. Reilusti jäljessä tullut RedX puskee vihollisen kimppuun 1vs2 tilanteeseen ja onneksi saa toisen pois ennen kuin käy huonosti. Juuba vielä saa kostettua 1vs1 tilanteesta ja pääsee sen jälkeen karkuun kun punaisten Su-27:t nousevat lentoon kentältä.

(+44:00) Firaga menee yksin useampaa konetta vastaan. Firaga valitsee maalikseen AI Mig-23:n vaikka muodossa on myös Su-27. On tietenkin helpommin sanottu kuin tehty valita Su-27 kolmen koneen ryhmästä mutta periaatteessa TWS moodilla tämän pitäisi onnistua lukitsemalla jokainen kone vuorollaan. Juuba ei syystä tai toisesta onnistunut hakeutumaan muotoon Firagan kanssa mutta ehtii tilanteeseen mukaan ja ajettua rosvon pois Firagan kutosesta. Jälkitilanne tarjoaa herkullisia tilanteita molemmille puolille mutta tilanteen sekavuuden vuoksi kukaan ei niitä osaa käyttä hyväkseen.

(+1:15:00) RedX:llä on vihollisen Su-27 hyvällä hollilla mutta ilmeisesti tutkan asetukset on siten, ettei se löydä vihollista. RedX kääntää mergessä vihollisen suuntaan ja ottaa osuman vastapalloon tulevasta ohjuksesta.

(+1:15:51) Firagan ohjus tuhoutuu heti laukaisussa. Olisiko rollaaminen laukaisun aikana ollut syynä ohjuksen osumiseen omaan koneeseen? Joka tapauksessa Firaga saa pudotettua molemmat Flankerit peräjälkeen.

(+1:32:00) UOAF:n A-10:t hyökkäävät vihollisen kentälle AGM-65H ohjuksin mutta ampuvat ne vasta 4.5nm päästä tuhoten Buk patterin tutkan ja laukaisualustan. Juuba ei korkealta löydä tutkallaan vihollisen kentältä nousseita hävittäjiä ennen kuin ne ampuvat A-10:t alas. Juuba pääsee ampumaan Sidewinderillä vihollista joka ampuu tutka-ohjuksen takaisin. Juuban väistö on varsin minimalistinen eikä onnistu harhauttamaan ohjusta vaikka varaa olisi ollut rajumpaankin manööveriin. Tutkaohjukset eivät näytä menevän yhtä helposti silppuun kuin lämppärit soihtuihin. Firaga on täysin ulkona kuvioista etelässä merellä. Saavun itse paikalle mutta en onnistu löytämään lähempänä olevaa Flankeria vaan menen Firagan perässä olevaan lentäen ohi lähemmästä. Päätän kääntää ympäri oikean kautta ja hoksaan virheeni juuri käännöksen aloituksen jälkeen mutta en halua vaihtaa enää suuntaa ja saan opetukseksi osuman ohjuksesta. Samoin Firaga valitsee maalikseen vihollisen kenttää lehempänä olevan koneen ja ilmeisesti tutkan ollessa lukittuna maalliin pääsee minut ampunut Flanker ampumaan lämppärin lähietäisyydeltä. Tässäkin tilanteessa jos Firaga olisi onnistunut lukottamaan oikealla olevan vihollisen olisi hän paremmalla todennäköisyydellä päässyt tilanteesta karkuun vaikka pudotusta ei olisikaan tullut.

Tämä oli se tilanne jossa ajattelin vihollisen piilotelleen vuoristossa ja luikahtaneen meidän omien koneiden taakse mitä ei todellisuudessa tapahtunutkaan. Näin vain R-27R:n laukaisun kohti viholliskenttää ja oletin että väijytys on syynä tällaiseen outoon tilanteeseen.

Ohjusten kantaman ollessa varsin rajallinen pystyy suhteellisen pienilläkin valinnoilla pysyttelemään ohjusten ulottumattomissa. Sunnuntain tehtävässä onnistuin crankilla välttämään sivulta tulevan vihollisen ohjuksen sillä välin kun itse maalasin toista konetta. Tapon jälkeen extendasin hyökkäävästä vihollisesta poispäin ja pääsin karkuun. Jos olisin lentänyt suoraan maaliani kohti olisi ohjus todennäköisesti osunut. Tässä torstain tehtävässäkin oli monia tilanteita joissa valitsemalla käännöksen suunnan toisin olisi tilanne päättynyt mahdollisesti hyvin eri tavalla.

(1:48:50) IAF:n F-15 tulee minua vastaan ja päätän lähteä seuraamaan sitä matalalla tutka sammuksissa siltä varalta että vuoristossa lymyävä Flanker jonka juuri äskettäin näin häviävän mäen taakse yrittäisi väijyttää häntä. Käännän perään ja hukkaan visuaalin mutta sitten näen Flankerin näköisen koneen tulevan mäen päältä eteeni. Ajan koneen kiinni ja ammun Sidewinderin ilman tutkalukkoa joka osuu koneeseen. Tässä vaiheessa olen sen verran lähellä että näen koneen moottoreiden olevan toisissaan kiinni joten kone on F-15 eikä Su-27. Rikoin omaa periaatettani varmistaa kohteen osapuoli tutkalla ennen ampumista ja se kostautui. Kriittinen virhe oli, etten huomannut tunnistukseni epävarmuutta vaan minulla oli turhan kova luulo tunnistaneeni kohteeni oikein. Osaltaan tähän vaikutti, että odotin näkeväni Flankerin tulevan mäen suunnasta näkyviin ja toisekseen kulma josta koneen näin oli sellainen josta F-15 ja Su-27 näyttävät varsin samanlaisilta.

(2:02:32) Käytän tutka intercept tekniikkaa hyväkseni Su-25:n nopeaan lähestymiseen mikä toimikin varsin mallikkaasti.

Viholliset eivät tällä kertaa tulleet päälle muodossa vaan tilanteet olivat pääsääntöisesti 1vs1 joissa pärjäsimme ihan hyvin kunhan taisto pysyi BVR etäisyydellä. Aemveen GCI tuki oli erittäin hyvää ja isossa roolissa suurimmassa osassa pudotuksia. Lähempänä Sochin kenttää tutkapeitto ilmeisesti loppuu tai ainakin vuoret blokkaavat matalalla olevien koneiden näkyvyyden jolloin vihollisset pääsivät yllättämään. EWR tutkien sokeiden pisteiden hahmottaminen olisikin tärkeää SA:n kannalta jotta näitä paikkoja osaa varoa eikä luota liikaa GCI:n tilannekuvaan. SA:n yksi kulmakivi on hahmottaa sokeiden pisteiden (maasto, näkökenttä, sensorien heikkoudet, ...) olemassaolo ja jollakin tavalla varmistaa, ettei niissä ole vihollisia ennen kuin on liian myöhäistä. Väijytysten välttämistä pitää miettiä kun jossain vaiheessa kuitenkin pitää vastustajan maaperälle uskaltautua.

GCI:n neuvosta kohti tulevaa vihollista kohti kääntäminen vaatii noin 20nm etäisyyden jotta vihollisen ehtii varmasti löytämään ennen kuin ollaan ohjusten ampumaetäisyydellä. Jos vihollinen menee poispäin tai sivuttain voi etäisyys olla pienempikin. BRAA olisi varsin hyvä metodi antaa vihollistietoja koska sen avulla tutkan voi säätää löytämään kohde mahdollisimman nopeasti. Aspect on tärkeä jotta tietää tuleeko ampumatilanne heti kohta päälle vai onko aikaa säätämiseen ja jotta tutkan PRF moodin saa säädettyä oikein. Jos vihollinen on alle 30nm päässä niin MED asetus on paras koska se näkee kaikissa tilanteissa parhaiten tuota lähemmille etäisyyksille.

Omien rynnäkkökoneiden tukeminen ei onnistunut. Osaltaan tähän vaikutti heikko koordinaatio heidän suuntaan jolloin rynnäkkökoneet lentelivät kohti vihollisen kenttää omia aikojaan kun meillä ei ollut edes mahdollisuutta tukea. Sitten oli tilanteita joissa maakoneet olisivat päässeet hyökkäämään mutta he eivät olleet valmiudessa. Vastustajan rynnäkkökoneet kiertelivät oman kentän päällä tai takana odottaen sopivaa hetkeä hyökkäykseen ja tulivat sitten joukolla päälle hävittäjien tukemana. Yksi syy heikkoon tukeen oli myös rynnäkkökoneiden halu hyökätä vuoriston kautta kun me taas välttelimme siellä taistelemista. Saa nähdä saammeko vielä sunnuntainakin UOAF:n Eaglet käyttöömme vai yrittävätkö he suojata itse omia rynnäkkökoneitaan. Jotakin parannusta tämän suhteenkin pitää keksiä.

Re: Operation Summer Rain

Lähetetty: Su Marras 02, 2014 20:40
Kirjoittaja Bushmanni
Ei taaskaan ole aloitusajankohdasta muuta tietoa kuin 18.30 zulu. Ilmaannutaan omalle TS kanavalle 20.00 suomen aikaa ja katsellaan mikä tilanne.

Re: Operation Summer Rain

Lähetetty: Ma Marras 03, 2014 17:30
Kirjoittaja aemvee
Eilinen tosiaan meni penkin alle, ku servu ei pysyny käynnissä. Tilanne jäi torstain jälkeiseen.

Re: Operation Summer Rain

Lähetetty: Ti Marras 04, 2014 10:53
Kirjoittaja juuba
Juuba pääsee ampumaan Sidewinderillä vihollista joka ampuu tutka-ohjuksen takaisin. Juuban väistö on varsin minimalistinen eikä onnistu harhauttamaan ohjusta vaikka varaa olisi ollut rajumpaankin manööveriin. Tutkaohjukset eivät näytä menevän yhtä helposti silppuun kuin lämppärit soihtuihin.
Tästä tuli spedeläpsy itelleni kun otin ohjuksen koppiin.
Informaatiota oli vain ruudulla liikaa! Sain lukon, matkaa oli jotain 4-5nm... päätin ampua 3 nm:stä (tjs) Sidewinderin vastapalloon, enkä edes huomannut että vihu ampui ohjuksen. En kuullut/huomannut RWR piipitystä, enkä nähnyt laukaisua visuaalisesti, siksi varmaan väistö jäi pieneksi... ei vaan ollut tietoa eikä ajatusta että "TOTTA KAI SEKIN AMPUU!"

:D

Re: Operation Summer Rain

Lähetetty: Ti Marras 04, 2014 13:17
Kirjoittaja Bushmanni
Ke 5.10. 19.00 zulu eli 21.00 suomen ajassa stressitesti. Koitetaan päästä paikalle kaikki ketkä pystyy, jos saisivat kaatuiluongelman korjattua.

Re: Operation Summer Rain

Lähetetty: To Marras 06, 2014 14:53
Kirjoittaja juuba
Päässen peliin joskus kello 22 tänään. Voin ottaa GCI hommat sitten tai jotain muuta...