acmi (minun versio):
http://1drv.ms/1Eos9UP
statsit:
http://89.163.173.82/DCS/SR/sr_m5_06_11.php
Me (SF) ammuimme alas 6x Su-27 kun omat F-15 tappiot olivat 7 konetta. Yksi F-15 tappio tuli kun minut pommitettiin lentokonesuojaan, joten ilmataisteluissa olimme jälleen tasoissa vastustajan kanssa. Lisäksi ammuimme alas 2x Su-25T, 1x A-10C, 1x Mig-21, 1x UH-1 ja 1x Mi-8 kun itse menetimme 1x A-10C.
Hajahavaintoja acmista (laitan ajat absoluuttisina niin voi toistakin acmia käyttää):
(7:47:36) Punaset yrittävät pommittaa gudautan kiitotietä mutta ilmeisesti 100kg pommit ei tee kraattereita ja Mig-21:n pudottamat BetAB-500ShP kiitoradan tuhoamispommit menevät ohi. En huomannut kraattereita kiitoradassa kun nousin myöhemmin ilmaan. Voi olla että ensi kerralla yrittävät samaa paremmalla menestyksellä.
(7:55:15) IAF.Yohay ajaa takaa Su-25T:tä eikä huomaa vastapalloon tulevaa Mig-21:stä. Ilmeisesti hänellä oli STT lukko koko ajan Toadiin. Kannattaa takaa-ajossa vaihtaa TWS lukkoon ja siirrellä skannaus-aluetta kohteen ympärillä sivu ja pystysuunnassa niin on vähemmän vaaraa lentää yllätykseen.
(8:02:33) Rullaan kohti kiitorataa ja saan tallyn Flankeriin. Hän ei onneksi näe minua ja koitan ajoittaa nousuni siten, että pääsen hänen taakseen. Ilmeisesti vihollisen GCI näkee minut ja varoittaa Flankeria jolloin tämä tekee split-S:n. Olen seurannut Flankeria visuaalisesti koko ajan tämän lentäessä ylitseni ja seuratessani ja odotan vain milloin saan sen kiinni tai Flanker kääntyy jotta pääsen ampumaan. Zoomia on sen verran vähän että vihu näkyy vain pikselimössönä enkä jostain syystä onnistu hahmottamaan että tämä aloittaa split-S:n tekemisen enkä ehdi vetää nokkaa kohti ennen kuin Flanker lentää ohi. Neutraloin mergen vetämällä ensin vastaan ja ajan sen jälkeen täysiä karkuun. Ehdin juuri ohjusten kantaman ulkopuolelle ennen kuin Flanker saa käännettyä ympäri. Flankerin siipimies ei onnistu onneksi minua löytämään mutta hän olisi voinut saada minut ammuttua alas.
(8:05:00) (Suoraan edellisestä tilanteesta jatkoa.) Firaga ja aemvee saapuvat paikalle ja molemmat hyökkäävät saman vihollisen kimppuun jolloin vapaa vihollinen pääsee tulemaan kylkeen. Firaga yrittää kääntää vastaan mutta koska vihollinen on vain vajaan 4 mailin päässä ja valmiiksi hot ei Firaga ehdi ampua takaisin ja käännös tekeekin Firagasta vain helpomman maalin. Itse käännän ympäri ja onnistun kostamaan Firagan.
(8:08:00) Käännämme aemveen kanssa molemmat samaan aikaan kohti vihollista mutta välillämme on etäisyyttä noin 8nm. Kauempana olevat kaksi Flankeria kääntävät ympäri ja aemvee on 1vs2 tilanteessa jolloin hän beamaa viholliset. Pääsen itse ohjuksen kantamalle ja ammun etummaiseen flankeriin mutta joudun kääntämään karkuun. Aemvee kääntää ympäri ja yrittää tulla kyljestä mutta kolmas Flanker ottaa hänet tähtäimeen ja aemvee kääntää myös karkuun. Kaikki muut paitsi yksi flanker luovuttavat takaa-ajon. Aemveella alkaa olla polttoaine vähissä eikä hänellä ole varaa käyttää jälkipolttoa enää kovin pitkään joten käännän vihollista vastaan. Minulla on vain Sidewindereitä jäljellä mutta koitan onneani. Otan TWS lukon (muistaakseni, joka tapauksessa se olisi järkevin veto tässä tilanteessa) viholliseen ja ammun heti kun saan tonen (tone n. 4nm, laukaisu n. 3.5nm) ja käännän karkuun. Ohjus osuu maaliin helposti.
(8:21:30) Punaiset hyökkäävät Sukhumiin neljän Su-25T:n ja kolmen Su.27:n voimin. Kaikki koneet tulevat about samassa läjässä mutta Su-25:t hieman edempänä. Su-25:t ampuvat ohjuksia aktiivisiin tutkiin kun Flankerit käyvät vastaan tulevien koneiden kimppuun. Aemvee nousee lentoon ja saa ammuttua yhden Su-25T:n vastapalloon. Batumista tuleva Firaga ampuu ohjuksensa ilmeisesti samaan Su-25T:hen kuin aemvee kun hieman taaempana tuleva Su-27 samaan aikaan ampuu Firagaa. Tällaisessa tilanteessa kannattaa käydä kontaktihärdelli TWS moodissa läpi lukottamalla kaikki kontaktit vuoron perään ja katsomalla mitä koneita vastassa on jolloin vaarallisimman pystyy lukottamaan STT moodissa turvallisemmin mielin.
Tämä hyökkäys on mielestäni varsin mallikas ja tästä kannattaa ottaa oppia. Kaikki koneet samassa läjässä kohteeseen kun vihollisella on vähän hävittäjiä ilmassa. SEAD koneet ovat heti valmiina ampumaan jos tutkia on päällä. Mukana tulevat muut rynnäkkökoneet ampuvat tutkat hajalle lähempää Maverickeillaan tai vastaavilla jos tutkat ovat sammuksissa. Koko hyökkäys pitäisi tehdä yhdessä aallossa jolloin vastustajalle jää mahdollisimman vähän aikaa reagoida.
(8:23:55) (suoraa jatkoa edelliseen) Aemvee kääntää ympäri ja päättää ajaa takaa lähintä (n 3nm) karkuun menevää Su-25T:tä kun hieman kauempana (n.5nm) tulee toinen Su-25T vastaan. Jos aemvee olisi mennyt vastaan tulevaan kontaktiin hän olisi voinut lisäksi mahdollisesti onnistua ampumaan alas tutkahakuiset ohjukset jotka tuhosivat Bukin valvontatutkan. Ylipäänsä on järkevämpää mennä vastaan tuleviin koneisiin kuin karkuun meneviin jos karkuun menevä on jo ohjuksen kantaman ulkopuolella. Tässä tilantessa jälleen kerran TWS moodin hyödyntäminen auttaa. Itsekkin lähden saman Su-25:n perään vaikka olisin voinut mennä vastaan tulevaan. Aemvee huomaa vihollisten seassa Su-27:n ja ampuu tähän ohjuksen mutta ei pysty saattamaan sitä loppuun saakka. IAF.Yohay:lla on hyvä paikka ampua Flankeria vastapalloon mutta hän on jälleen kerran keskittynyt vähäpätöisempään maaliin. Yohay saa Flankerin peräänsä ja ajaa karkuun merelle. Aemvee lähtee apuun mutta kaikki ohjukset tuhoutuvat laukaisussa ja aemvee ottaa osumaa vihollisen ohjuksista. Acmin perusteella on hieman hankalaa sanoa mikä oli syynä ohjusten tuhoutumiseen mutta oletettavasti liiallinen roll rate ja/tai negatiivinen kohtauskulma saattoivat olla syypäitä.
(8:26:54) Ammun ohjuksen Migin perään mutta se tuhoutuu kun rollaan heti laukaisun jälkeen. Totean tapahtuneen ja käännän karkuun kun en muutakaan enää ehdi tekemään.
(8:41:22) Olemme Firagan kanssa samaan aikaan hoodeilla mutta emme ota muotoa kasaan.
(9:21:39) Aemvee menee Su-25T:hen mutta crankkaa samalle puolelle mistä on tulossa Su-27. Vaikka aemvee korjaa virheen myöhemmin on se liian myöhäistä ja Flanker pääsee ampumaetäisyydelle. Saattaa olla että aemvee olisi päässyt karkuun jos hän olisi tehnyt pienempiä väistöliikkeitä ja saanut kerättyä nopeutta mutta se taas olisi edellyttänyt tarkkaa tietoa siitä, että ohjukset eivät saa häntä kiinni. Joka tapauksessa crank olisi ollut hyvä tehdä toiselle puolelle olettaen, että oli tietoinen Flankerista.
(9:33:15) Firaga on 1vs1 tilanteessa Flankerin kanssa ja saa ohjuksensa hyvin irti mutta liian rajujen väistöliikkeiden takia lukko katkeaa ja omat ohjukset menevät ohi. Väistöissä myös vauhti on hiipunut varsin vaatimattomaksi vaikka kone on ollut keskimäärin suhteellisen jyrkässä syöksyssä joten hän ei pääse tilanteesta karkuun kunnolla. Olisiko jännitys ollut syynä riuhtovan näköiseen lentämiseen. Joka tapauksessa kun lukko katkesi olisi heti pitänyt kääntää karkuun koska lukkoa ei enää saa takaisin ajoissa kuitenkaan, etenkin jos pitää samalla ohjuksia väistellä.
(9:40:39) Aemvee jahtaa A-10:ä ja vastaan tulee Su-27 joka ei häntä heti kuitenkaan löydä koska aemvee on oletettavasti vihollisen GCI:n tutkan katveessa. Flanker kääntää ympäri ja aemvee kääntää kohti Flankeria ja saa ohjuksensa irti ja Flankerin alas ennen kuin tämä ehtii ampua laukaustakaan. Aemvee lähtee jahtaamaan A-10:ä jonkä perässä hän alunperin oli. Ohjukset menvät ohi ja aemvee pääsee yrittämään tykillä. Osumista huolimatta A-10 jatkaa lentämistä ja aemvee overshoottaa. A-10:n kanssa kannattaa käyttää vertikaalia ja esim. high Yo-Yo liikettä jolloin kutosessa pystyy pysymään varsin helposti eikä A-10 pääse yrittämään ohjuksilla ampumista. Vaakatasossa ei kannata jäädä kääntämään koska A-10:n kääntösäde on niin pieni että sillä on taipumus pysyä Eaglen kääntöympyrän sisäpuolella jolloin sitä on vaikea saada tähtäimiin mikä tulee hyvin ilmi seuraavassa kohdassa.
(9:45:38) Aemvee ampuu head onista (vaarallista A-10:n kanssa) ja menee mergeen aikaisemman A-10:n kanssa uudestaan ja tilanne etenee yhden ympyrän taisteluksi. Onneksi A-10 ei ehtinyt saamaan lukkoa mutta vaakatasossa pyörimällä joutuu vain turhaan vaaraan. A-10:llä oli kyllä energiaa lähteä myös vertikaaliin mergen jälkeen mutta se olisi silti ollut aemveen kannalta turvallisempi vaihtoehto.
(9:49:18) Ammun H mallin Maverickin 12.3nm päästä ja 9000 jalan korkeudesta mikä tarkoittaa noin 7.5 asteen syöksykulmaa. Maverickilla ei ollut mitään hankaluuksia lentää maaliinsa tästä alkuasetelmasta ja se osuu napakymppiin. Varmaan pidempikin ampumaetäisyys olisi mahdollinen tällä syöksykulmalla.