Mission 6 statsit ja acmi:
statsit:
http://89.163.173.82/DCS/SR/sr_m6_09_11.php
acmi:
http://www.foinikas.org/ftp/public/DCS_ ... n%206.acmi
Ammuimme alas 5x Su-27, 2x Su-25 ja 1x Mig-21 kun omat tappiot olivat 1x F-15 moottoreiden sammumisen (syy tuntematon) takia kesken tasaisen matkalennon korkealla. 5-1 hävittäjä vs. hävittäjä taistelussa on erittäin hyvä vaihtosuhde yleensä ja kun huomioidaan, että ainokainen tappiomme oli joku sattuman oikku niin suoritusta voidaan pitää vähintäänkin onnistuneena.
Hajahavaintoja acmista:
(+41:00) Su-27 tulee vastaan eikä anna mitää indikaatiota RWR:ssä eikä nokka ole minua kohti joten oletettavasti tämä ei näe minua myöskään IRST:llä. Olisikohan kaverilla ollut STT lukko johonkin toiseen koneeseen, mene ja tiedä. Otan TWS lukon koneeseen ja lähestyn Sidewinderin laukaisuetäisyydelle ja ammun kaverin alas tämän reagoimatta millään tavalla.
(+43:12) Etenen GCI:n ohjeiden mukaan kohti meneillään olevaa ilmataistelua tutka sammuksissa. Saan tallyn viholliseen ja olen hyvässä ampuma-asemassa joten otan lukon boresight moodilla (STT lukko) ja varmistan tämän osapuolen HUD:n TD boxista (ei ruksia) ja ammun Sidewinderin kun etäisyys vaikuttaa sopivalta. Ammun toisenkin kun ensimmäisellä kestää lentää maaliin ja luulen sen menneen ohi. Tämäkään maali ei reagoi ohjuksiini millään tavalla, oletettavasti tykkitaistelu vei huomion eikä lentäjä kiinnittänyt huomiota tutkavaroittimen parkumiseen.
(+1:03:29) Etnemme Beattyn kanssa muodosa kohti lähetyvää Flanker paria. GCI ohjeistaa meille maalit ja ammun omaani mutta Beatty ei jostain syystä ammu vaan kääntyy ympäri ja hänen maalinsa tulee minuun joten joudun kääntämään myös ympäri. Tässä tilanteessa ideana olisi, että molemmat saavat omat rosvonsa ammuttua alas vastapalloon tai ajettua karkuun.
(+1:05:55) Sain juuri ammuttua yhden Flankeri alas ja meinaan kääntää vasemmalle toisen perään mutta hoksaan, että se saattaa olla väijyssä mäen takana joten käännän takaisin ja kierrän sivusta.
(+1:09:02) Aemveen moottorit sammuvat ja hän ilmeisesti ottaa nopeutta syöksyllä moottoreiden käynnistämiseksi uudestaan. FC3 koneiden moottoreiden käynnistyksessä ei tosin tällä tempulla ole merkitystä ja ennen kuin tämän tekee olisi syytä tietää, että moottorilla on ylipäänsä edellytykset lähteä käyntiin uudestaan. Aemveen etäisyys kentästä ja korkeus on juuri siinä rajoilla, että ympäri kääntymällä olisi voinut onnistua liitämään takaisin kentälle. F-15:lla ensisijainen tehtävä moottoreiden sammuessa olisikin yrittää liitää kentälle tai maksimoida lentoaika moottoreiden käynnistämiseksi. Suurin liitoetäisyys saadaan 12 unitin kohtauskulmalla ja suurin liitoaika 13.5 unitin kohtauskulmalla.
(+1:13:30) Vastaan tulee korkeammalla kolmen koneen Flankeri härdelli jotka näen tutkan TWS moodilla. Tiedän myös rinnallani ja takanani olevan useita omia hävittäjiä ja koska RWR ei anna indikaatiota viholliskoneista tiedän, että he eivät havaitse minua vaan ovat todennäköisesti keskittyneet muihin koneisiin. Tässä kohtaa Juuba taisi kysellä että onko minulla jokin temppu mielessä kun en käännä ympäri vaikka minulla on vain Sidewindereitä jäljellä. Otan TWS lukon lähimpään viholliseen ja pusken Sidewinderin ampumaetäisyydelle. Rosvo kääntää karkuun toisen koneen ampumaa Sparrowia ja heittää silppua joten tällä ei ole mitään käryä hyökkäyksestäni. Näen tutkassa myös vastaan tulevan Flankerin (TWS moodi on tässä hyvä) ja arvioin ehtiväni ampua vielä ohjuksen lähempää ennen kuin joudun kääntämään ympäri. Extensionissa tutka löytää toisen loittonevan Flankerin läheltä edestä ja tämän kääntäessä kylkensä kohti laitan taas hiljaisen Sidewinderin matkaan joka osuu maalin tämän reagoimatta laukaukseen millään lailla.
Flankerin RWR:n heikkous on, että se näyttää vain kahden "vaarallisimman" maalin suunnan ja ainoastaan "vaarallisimman" signaalin voimakkuuden. Lainausmerkit sen takia, että Flankerin RWR ei siis osaa päätellä todellista vaarallisuutta vaan oletuksena STT on vaarallisempi kuin etsintämoodissa oleva tutka (tai TWS lukko). Kauempaa tuleva STT lukko siis peittää alleen läheltä tulevan TWS lukon. Tässä tilanteessa Flanker havaitsee lähestyvän vaaran vain tutkallaan tai IRST:illä ja jos käytössä oleva sensori on jo lukittu johonkin tai vihollinen lähestyy sensorin etsintäsektorin ulkopuolelta niin vaaran pystyy havaitsemaan vain visuaalisesti eli tyypillisesti liian myöhään. Sidewinder voi käyttää TWS moodia täysimääräisesti hyväkseen koska sen voi ampua TWS lukon perusteella ja se on fire-and-forget. En ole kokeillut Sidwinderillä osaako tutka myös tässä tapauksessa vaihtaa automaattisesti maalia TWS moodissa moneen maaliin ammuttaessa.
Tätä heikkoutta voisi myös hyödyntää siten, että toinen kone lukottaa vihollisen kauempaa ampumaetäisyyden ulkopuolelta STT moodissa vihollisen häiritsemiseksi jolloin toinen voi onnistua lähestymään TWS moodissa hyvään ampumapaikkaan.