Rejoin ja intercept tutkan avulla
-
- Viestit: 256
- Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
- Etunimi: Petri
- Sukunimi: Auvinen
- Verkkosivu: http://
Rejoin ja intercept tutkan avulla
Väsäsin pikku videon siitä kuinka liittyä muotoon tutkan avulla tai kuinka lähestyä vihollista optimaalisella tavalla. Tein videon lähinnä Op summer Rain kampanjaa varten missä tiimipelaaminen ja muodosta hyökkääminen on oleellista mutta onhan siitä hyötyä muuallakin. Alussa teoriaa ja sitten muutama käytännön esimerkki.
http://youtu.be/8bx4MhiiBxs
http://youtu.be/8bx4MhiiBxs
-
- Viestit: 317
- Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
- Handle: Juuba
- Laivue: Suomi Finland
- Etunimi: Juho
- Sukunimi: Järvinen
- Paikkakunta: Tampere
Re: Rejoin ja intercept tutkan avulla
Nyt ehdin katsoa ja kuunnella ton, hyvä video!
Itselle tuli sellanen AHAA! -elämys: kohde ei liiku tutkalla sivusuunnassa, kun sopiva kohtaussuunta on saavutettu!
Perhana, miten simppeli juttu!
Ekalla katselukerralla siinä "kohti tulevaan rejoin" ihmetytti, että mistä se 150 asteen haluttu aspekti tuli (ja se toisen haluttu 70 asteen aspekti poispäin lentävään), mutta sit toisella kuuntelukerralla selitit sitä sillä sustained turnin laajuudella ja kuluvalla ajalla ja matkalla -> 30 asteen "poikkeamalla" saavuttaa muodon sopivan kurvin kera..
Googlesta/Youtubesta nopeasti etsin "F-15C radar intercept" ja jonku "Intercept Heading":n se tutka pelissäkin ilmoittaa, alarivillä oikealla, range -luvun vasemmalla puolella. En sit tiedä onko se vaan "bearing" vai onko laskettu intercept kurssi, en ehtinyt tutkimaan sitä.
Samalla koitin nopeesti tutkii, mutta en sit ehtinyt, ilmoittaako F-16C:n (Falcon BMS) tutka samaa infoa?
lainaus "oikean" F-16C:n manuaalista:
Itselle tuli sellanen AHAA! -elämys: kohde ei liiku tutkalla sivusuunnassa, kun sopiva kohtaussuunta on saavutettu!
Perhana, miten simppeli juttu!
Ekalla katselukerralla siinä "kohti tulevaan rejoin" ihmetytti, että mistä se 150 asteen haluttu aspekti tuli (ja se toisen haluttu 70 asteen aspekti poispäin lentävään), mutta sit toisella kuuntelukerralla selitit sitä sillä sustained turnin laajuudella ja kuluvalla ajalla ja matkalla -> 30 asteen "poikkeamalla" saavuttaa muodon sopivan kurvin kera..
Googlesta/Youtubesta nopeasti etsin "F-15C radar intercept" ja jonku "Intercept Heading":n se tutka pelissäkin ilmoittaa, alarivillä oikealla, range -luvun vasemmalla puolella. En sit tiedä onko se vaan "bearing" vai onko laskettu intercept kurssi, en ehtinyt tutkimaan sitä.
Samalla koitin nopeesti tutkii, mutta en sit ehtinyt, ilmoittaako F-16C:n (Falcon BMS) tutka samaa infoa?
lainaus "oikean" F-16C:n manuaalista:
Eli kyllä Falconkin ilmoittaa törmäyskurssin tutkalla, pitää koittaa muistaa kahtoo tuota.Attack Steering Cue. The Attack Steering Cue (ASC), displayed on the MFD and HUD provides either aircraft steering, or missile steering and shot validity depending on the range to the target.
When the target is outside missile range, centering the ASC causes the aircraft to fly a collision intercept path that decreases the range to the target as quickly as possible. When the target is inside missile range, the ASC provides missile steering (a shorter lead angle is required to intercept the target because of the missile's higher speed) and shot validity by its placement relative to the Allowable Steering Error (ASE) circle. The edge of the ASE circle represents the edge of AMRAAM parameters and the center presents optimum missile steering for launch.
When the distance to the bugged target is greater than 1.2 times Rmax1, the ASC, when centered in the ASE circle, provides collision steering to the bugged target. Inside of 1.2 Rmax1, a centered ASC provides missile collision steering with the target. The steering dot, however, cannot be placed inside the ASE circle between 1.2 Rmax1 and Rmax1 and will appear to roll around the outside of the ASE circle. The ASC will move inside the ASE circle at Rmax1. This characteristic occurs because the ASE mechanization prevents the attack steering cue from being inside the ASE circle when target range is less than 1.2 Rmax1 and the line-of-sight to the target and the kinematic range of the missile are not within recommended limits.
Viimeksi muokannut juuba, Ti Marras 18, 2014 12:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."
"Sometimes I Amaze even Myself."
-
- Viestit: 317
- Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
- Handle: Juuba
- Laivue: Suomi Finland
- Etunimi: Juho
- Sukunimi: Järvinen
- Paikkakunta: Tampere
Re: Rejoin ja intercept tutkan avulla
Tuon vois kääntää englanniksikin, huiman hieno video kyllä!
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."
"Sometimes I Amaze even Myself."
-
- Viestit: 256
- Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
- Etunimi: Petri
- Sukunimi: Auvinen
- Verkkosivu: http://
Re: Rejoin ja intercept tutkan avulla
Kokeilun perusteella DCS Eaglen tutkan näyttämä kurssi on suunta omasta koneesta maaliin, eli ei intercept kurssi. Se jäi videolla mainitsematta, että sopiva kurvi jonka halkaisija on 5nm on 2G käännös.
-
- Viestit: 317
- Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
- Handle: Juuba
- Laivue: Suomi Finland
- Etunimi: Juho
- Sukunimi: Järvinen
- Paikkakunta: Tampere
Re: Rejoin ja intercept tutkan avulla
Okei, aattelin kanssa, että se on vaan "heading to target".Bushmanni kirjoitti:Kokeilun perusteella DCS Eaglen tutkan näyttämä kurssi on suunta omasta koneesta maaliin, eli ei intercept kurssi. Se jäi videolla mainitsematta, että sopiva kurvi jonka halkaisija on 5nm on 2G käännös.
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."
"Sometimes I Amaze even Myself."
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: Pe Touko 09, 2008 17:43
- Handle: Kotari
- Laivue: Lentolaivue 34
- Etunimi: Jani
- Sukunimi: Hyvärinen
- Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34/
Re: Rejoin ja intercept tutkan avulla
Falconissa F-16 tutka antaa interceptin suoraan sekä tutkan ruudulle, että HUDiin ympyränä "aja tonne"
-
- Viestit: 256
- Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
- Etunimi: Petri
- Sukunimi: Auvinen
- Verkkosivu: http://
Re: Rejoin ja intercept tutkan avulla
Väsäsin pikku ohjelman jolla simuloin stern conversion loppukäännöstä löytääkseni optimaaliset aloitusparametrit käännöksen aloituspaikalle. Kysessä on siis vihollisen etuviistosta aloitettu pure pursuit käännös joka vie vihulaisen perään (videon viimeinen esimerkki). Optimaaliset parametrit olivat 151 target aspect kun aloitusetäisyys on 10nm ja maksimi sallittu G on 4g joka vie co-speed tilanteessa ~1400m päähän rosvon kutoseen. Jo noin 10 asteen poikkeama ihanne aspectista kasvattaa loppuetäisyyden yli 2km. Jos maksimi G:n sallitaan olevan 7g, on ihanne aspect 158 kun aloitusetäisyys on 10nm jolloin päästään ~800m päähän rosvon kutoseen.
Nyrkkisääntönä stern conversionin voi siis aloittaa samoilla parametreilla kuin muotoon liittymisen etusektorista.
Nyrkkisääntönä stern conversionin voi siis aloittaa samoilla parametreilla kuin muotoon liittymisen etusektorista.
-
- Viestit: 317
- Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
- Handle: Juuba
- Laivue: Suomi Finland
- Etunimi: Juho
- Sukunimi: Järvinen
- Paikkakunta: Tampere
Re: Rejoin ja intercept tutkan avulla
Aim-7 Ohjus aktivoituna F-15 antoi steering dotin joka oli melko pitkällä "vasemmalla" kun Su-27 tuli 900 knots oikealta vasemmalle.
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."
"Sometimes I Amaze even Myself."
-
- Viestit: 256
- Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
- Etunimi: Petri
- Sukunimi: Auvinen
- Verkkosivu: http://
Re: Rejoin ja intercept tutkan avulla
Oikean Eaglen tutkan pitäisi antaa collision intercept samaan tapaan kuin F-16. Pitää tarkistaa toimiiko se oikein myös DCS:ssä.
-
- Viestit: 256
- Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
- Etunimi: Petri
- Sukunimi: Auvinen
- Verkkosivu: http://
Re: Rejoin ja intercept tutkan avulla
Eipä toimi. Steering dotin antama ennakko oli noin puolet tarvittavasta kun oma ja maalin nopeus oli 0.9mach. Tutkan ilmoittamasta aspectista ennakon tosin laskee hyvin äkkiä jos oma ja maalin nopeus on jotakuinkin samaa luokkaa. Selvästi nopeampaan maaliin hakeutumista pitä vielä tutkia ja miettiä jos siihen keksisi jonkin näppärän kikan.