Hawker P.V.4

Mangrove
Viestit: 47
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 18:11
Handle: Mangrove
Etunimi: Martti
Sukunimi: Kujansuu
Verkkosivu: http://koti.mbnet.fi/mkuja

Hawker P.V.4

Viesti Kirjoittaja Mangrove » To Marras 20, 2008 19:50

Hawker P.V.4:n koelento. Ostettiin Fokkereita. T-2864/8.

Lentokone HAWKER P.V.4.

Yleistä.

Koneen rakennetapa on sama tunnettu kuin muissa Hawker koneissa. Rakennetapa on selväpiirteinen ja on sillä Englannissa saatu erittäin hyvät kokemukset. Esitetyssä koekoneessa ei ilmennyt minkäänlaisia tärinäilmiöitä maj. J u s u n tehdessä koneella erilaisia liikkeitä. Koneen valmistus ja korjaus ei tuottane vaikeuksia. Ulkomuodoltaan voisi kone olla puhtaammin konstruoitu, jolloin koneen nopeuskin olisi suurempi. Hawker tehdas ei tule lähiaikoina suunnittelemaan uutta syöksypommituskonetta ja katsoo tällä koneella pysyvänsä kahden vuoden ajan johtoasemassa syöksypommituskoneiden joukossa (Englannissa;).

Koneeseen ei voida muuttaa HS-moottoria eikä tykin käyttöä. Hawker tehdas ei suostu sellaisiin muutoksiin, jotka vaatisivat kokonaan uudet kokeilut. Suomalaiset varusteet voidaan sijoittaa koneeseen. Koneessa on nykyään 1 kiinteä KK eteenpäin ja yksi liikkuva KK tähystäjälle. Toinen kiinteä KK voidaan haluttaissa asentaa koneeseen mutta Englannissa tätä ei pidetä tarpeellisena.

Toimitusaika.

Tehdas voi toimittaa ensimmäisen koneen vasta elokuussa 1937, tämän jälkeen 2 konetta viikossa. Koekone, jolla lennot Englannissa suoritetaan voidaan mahdollisesti Air Ministry'n suostumuksella saada heti luovutetuiksi Suomen Ilmavoimille.

Hinta on jo aikanaan ilmoitettu Ilm.VE:lle (tarjous 24.8.35) ollen se per lentokone ilman mootoria vapaasti tehtaalla tilattuna 18 koneen sarjassa £ 4,650. (Smk. 1,055,000:-) + lähetys £ 150. (Smk. 34,000:-) per kone.

Lisenssi.

Jos halutaan lisenssi koneiden rakentamista varten tulisi se maksamaan: Lisenssin pohjamaksu £ 5,000. (Smk. 1,133,000:-) sekä lisäksi royaltya seuraavasti:

Ensimmäiset 10 konetta per kone £ 300. (Smk. 68,000:-)
Seuraavat 10 konetta per kone £ 250. (Smk. 56,800:-)
Seuraavat 10 konetta per kone £ 200. (Smk. 45,400:-)
Loput koneet £ 200. (Smk. 45,400:-)
Varaosista 5 % niiden hinnasta.

Lisenssihintaan kuuluu piirustuksien ja kaikkien aineluetteloiden, koepöytäkirjojen, ohjeiden y.m. luovutus kahdessa kappaleessa. Edelleen muutamien henkilöiden koulustus Hawker tehtaalla koneiden valmistukseen. Piirustukset saatavissa 3 kk. sopimuksen allekirjoitttamisesta.

Jos halutaan toimittaa Hawker tehdas siipisalkoja kiinnityksineen per lentokone £ 225. (Smk. 51,000:-). Runkoputket voidaan tehdä Suomessa yksinkertaisin työvälinen. Salkojen valmistukseen käytettävät koneet ovat pientä sarjaa varten kalliimmat.

Lujuusominaisuudet.

Seuraavassa mainitut kuormituskertoimet ovat lasketut Air Ministry'n määräysten mukaisesti ja takaa Hawker tehdas ne oikeiksi:

Kuormituskerroin lennossa.

Painopiste edessä ............................ 7,5
Painopiste takana ............................ 5,5
Terminaali syöksynopeus ................. 2,0
Ylösalaisin lento pienellä kulmalla .... 3,75
Ylösalaisin lento suurella kulmalla .... 3,75

Kuormituskerroin laskussa (laskutelineessä):

Lasku pyrstö ilmassa ......................... 4,0
Lasku pyrstö alhaalla, jarruilla tai
ilman jarruja .................................... 4,0
Sivukuorma akselin kohdalla .............. 0,8
Lasku yhdellä pyörällä tai ilman
jarruja ............................................ 1,5

Lentokoneen painojakelu.

Tyhjäpaino. Lentolaite, jossa moottori "Pegasus X), potkuri, pakokaasunkerääjä putkineen, Townend rengas ja moottorin normaali varusteet .... 1531 kg
Kiinteät varusteet. .... 129 kg
Vaihteleva kuorma. johon kuuluu poltto- ja voiteluaineet, henkilöt, aseistus ja muu varustus .... 1362 kg
Suurin sallittu lentopaino. .... yhteensä 3022 kg

Tämä lentopaino sallitaan lentokelpoisuustodistuksen mukaisesti. Poltto-ainetta voi kone ottaa mukaansa 682 litr. ja voiteluainetta 45 litr.

Lentokoneen perfomanssit.

Allamainitut saavutukset taataan moottorilla "Pegasus X", lentopainolla 2848, puupotkurilla, pakokaasunkerääjällä, Towned renkaalla, pommeilla ja KK paikoillaan (1 ohj. KK ja 1 täh. KK).

Nopeus:

Nopeus meren pinnalla korkeudella .... 267 km/t
Max. nopeus 2000 m:ssä .................. 294 km/t
Max. nopeus 3050 m:ssä .................. 290 km/t
Max. nopeus 4580 m:ssä .................. 283 km/t

Nousuaika:

Nousuaika 1530 m'iin .... 3,2 min
Nousuaika 3050 m'iin .... 7,2 min
Nousuaika 4580 m'iin .... 12,9 min

Käyt. lakikorkeus .................................... 7300 m.
Teor. lakikokeus ..................................... 7650 m.
Laskunopeus ( Stalling speed ) ................ 105 km/t
Laskumatka ( jarruilla ) ........................... 160 m.
Starttimatka ........................................... 200 m.
Toimintamatka norm. kierrosluvulla 2000 m.
korkeudessa ja 680 litr. polttoainetta ....... 820 km.

Edellämainitut arvot on redusoituna ilmantiheys ja paine menetelmää käyttäen. Nopeusarvot taataan 2½ % toleranssilla ja nousuajat 5% toleranssilla. Edelleen on syöksynopeus moottorin tehdessä max. kierroslukua 2800 on 286 mailia/t = 618 km/t. Sallittu syöksynopeus on kuitenkin 563 km/t.

Lausunto Hawker P.V.4:n lento-ominaisuuksista

Martheleshamheat'issa 13.1.35 tekemäni koelennon perusteella annan HAWKER P.V.4:stä seuraavan lausunnon:

Rullaus on kannuspyörän ja pyöräjarrujen ansiosta helppoa sekä sivu-, myötä että vastatuulessa. "Varvasjarrujen" käyttäminen tuntuu kuitenkin epämukavalta, joten pitäisi parempana käsivivulla säädettäviä pyöräjarruja. Näköala rullatessa on verrattain hyvä. Kannuksen maassa olessa jää kuitenkin suoraan eteen kuollut kulma huolimatta säädettävästä istuimesta.

Lentoonlähtö. Asetettua moottorin lähtökierroksille, pyrkii kone ensin kaartamaan vasemalle ja nopeuden kiihdyttyä oikealle. Tämän voi kuitenkin helposti estää sivuperäsimen avulla. Näköala kannuksen noustua ylös on suoraan eteen hyvä. Koneella on verrattain lyhyt lähtömatka.

Nousu. Asetettavan vakaajan avulla voi koneen asettaa sopivalle nousukulmalle, jolloin korkeusperäsimen hoitaminen ei rasita kättä. Kone vaikuttaa hyvänousuiselta.

Vaakalento. Koneen voi vakaajan avulla asettaa vaakalentoon ja lentää tasaisesti sauvasta kiinni pitämättä. Yleensä vaikuttaa kone vakavalta ja oikeaa itsestään ilmapyörteiden aiheuttamista kallistuksista. Vielä vajaa vauhdillakin tottelee se hyvin ohjaajaa. Kuoliosta painuu nokka suoraan alas.

Liukulennon samoin kuin nousunkin voi järjesteää vakaajalla. Koneen paras liukunopeus on noin 110 km/t. Kone on liukulennossa hyvin ohjattavissa.

Syöksyssä pysyy kone hyvin vakavasti ja on kevyt ohjata vielä yli 500 km:n tuntinopeudella. Minkäänlaista värinää en havainnut syöksyessäni noin 550 km:n tuntinopeudella ja oli kone helposti syöksytä oikaistavissa. Koneessa on tuulilasiin maalattu rengas ja edessä rungon päällä on pallojyvä, joiden avulla koneen voi tähdätä maaliin syöksypommituksessa. Näköala syöksyssä on hyvä ja tuulilasi suojaa hyvin ohjaajan. Koneella oli ennen koelentoani tehty yli 160 syöksykoetta onnistuneesti.

Kone tottelee hyvin kaikkia ohjaimia ja on eri ohjainten vaikutus sopusuhtainen. Koneen koosta johtuen on sen liikkeet hitaan puoleisia verrattuna hävittäjän ketteryyteen. Hävittäjäksi konetta ei ole aijottukaan, mihin viittaa jo sen aseistuskin (ainoastaan yksi ohjaaja-kk.).

Lasku koneella on helppo suorittaa (laskunopeus noin 85 km/t) ja rullausmatkaa laskun jälkeen voi pyöräjarruilla lyhentää.

Ohjaamo on mielestäni tarpeeksi tilava ja ohjainvivut sopivalla etäisyydellä. Jalkavivun etäisyys on säädettävä ja siivekkeiden liikutus on järjestetty tekemällä ohjaussauva ylä-osastaan nivelellä sivulle liikkuvaksi. Täten eivät ohjaajan jalat ole tiellä sauvalla sivuttaisliikkeitä tehtäessä.

Näköala lennossa on eteen ja eteen - alas hyvä.

Yleisvaikutus koneen ohjattavaisuudesta on hyvä ja pidän sitä hyvinkin sopivana syöksypommitukseen. Hävittäjäksi taasen on kone mielestäni liian kömpelö, eikä sen nopeuskaan vastaa nykyaikaisen hävittäjän vaatimuksia (koneella on R.A.F:n kokeissa mitattu suurin nopeus 293 km/t.).

Taitolennon kokeilua ei koneella vielä pidetty suotavana ja kiellettiin syöksykierteen teko kokonaan, koska kyseessä olevat kokeet olivat vielä R.A.F:n puolesta keskeneräisiä. Kone vaikuttaa kuitenkin taitolentokelpoiselta.

R.A.F:n koelentäjät ovat antaneet koneen ohjattavaisuudesta hyvän lausunnon. Koelennon suorittaessani oli kone täysin kuormitettuna, lukuunottamatta pommeja (500 lb.).

Lontoossa, 17.11.35.

Majuri N. J u s u .Hawker P.V.4:n koelento. Ostettiin Fokkereita. T-2864/8.

[center]Lentokone HAWKER P.V.4.[/center]

Yleistä.

Koneen rakennetapa on sama tunnettu kuin muissa Hawker koneissa. Rakennetapa on selväpiirteinen ja on sillä Englannissa saatu erittäin hyvät kokemukset. Esitetyssä koekoneessa ei ilmennyt minkäänlaisia tärinäilmiöitä maj. J u s u n tehdessä koneella erilaisia liikkeitä. Koneen valmistus ja korjaus ei tuottane vaikeuksia. Ulkomuodoltaan voisi kone olla puhtaammin konstruoitu, jolloin koneen nopeuskin olisi suurempi. Hawker tehdas ei tule lähiaikoina suunnittelemaan uutta syöksypommituskonetta ja katsoo tällä koneella pysyvänsä kahden vuoden ajan johtoasemassa syöksypommituskoneiden joukossa (Englannissa;).

Koneeseen ei voida muuttaa HS-moottoria eikä tykin käyttöä. Hawker tehdas ei suostu sellaisiin muutoksiin, jotka vaatisivat kokonaan uudet kokeilut. Suomalaiset varusteet voidaan sijoittaa koneeseen. Koneessa on nykyään 1 kiinteä KK eteenpäin ja yksi liikkuva KK tähystäjälle. Toinen kiinteä KK voidaan haluttaissa asentaa koneeseen mutta Englannissa tätä ei pidetä tarpeellisena.

Toimitusaika.

Tehdas voi toimittaa ensimmäisen koneen vasta elokuussa 1937, tämän jälkeen 2 konetta viikossa. Koekone, jolla lennot Englannissa suoritetaan voidaan mahdollisesti Air Ministry'n suostumuksella saada heti luovutetuiksi Suomen Ilmavoimille.

Hinta on jo aikanaan ilmoitettu Ilm.VE:lle (tarjous 24.8.35) ollen se per lentokone ilman mootoria vapaasti tehtaalla tilattuna 18 koneen sarjassa £ 4,650. (Smk. 1,055,000:-) + lähetys £ 150. (Smk. 34,000:-) per kone.

Lisenssi.

Jos halutaan lisenssi koneiden rakentamista varten tulisi se maksamaan: Lisenssin pohjamaksu £ 5,000. (Smk. 1,133,000:-) sekä lisäksi royaltya seuraavasti:

Ensimmäiset 10 konetta per kone £ 300. (Smk. 68,000:-)
Seuraavat 10 konetta per kone £ 250. (Smk. 56,800:-)
Seuraavat 10 konetta per kone £ 200. (Smk. 45,400:-)
Loput koneet £ 200. (Smk. 45,400:-)
Varaosista 5 % niiden hinnasta.

Lisenssihintaan kuuluu piirustuksien ja kaikkien aineluetteloiden, koepöytäkirjojen, ohjeiden y.m. luovutus kahdessa kappaleessa. Edelleen muutamien henkilöiden koulustus Hawker tehtaalla koneiden valmistukseen. Piirustukset saatavissa 3 kk. sopimuksen allekirjoitttamisesta.

Jos halutaan toimittaa Hawker tehdas siipisalkoja kiinnityksineen per lentokone £ 225. (Smk. 51,000:-). Runkoputket voidaan tehdä Suomessa yksinkertaisin työvälinen. Salkojen valmistukseen käytettävät koneet ovat pientä sarjaa varten kalliimmat.

Lujuusominaisuudet.

Seuraavassa mainitut kuormituskertoimet ovat lasketut Air Ministry'n määräysten mukaisesti ja takaa Hawker tehdas ne oikeiksi:

Kuormituskerroin lennossa.

Painopiste edessä ............................ 7,5
Painopiste takana ............................ 5,5
Terminaali syöksynopeus ................. 2,0
Ylösalaisin lento pienellä kulmalla .... 3,75
Ylösalaisin lento suurella kulmalla .... 3,75

Kuormituskerroin laskussa (laskutelineessä):

Lasku pyrstö ilmassa ......................... 4,0
Lasku pyrstö alhaalla, jarruilla tai
ilman jarruja .................................... 4,0
Sivukuorma akselin kohdalla .............. 0,8
Lasku yhdellä pyörällä tai ilman
jarruja ............................................ 1,5

Lentokoneen painojakelu.

Tyhjäpaino. Lentolaite, jossa moottori "Pegasus X), potkuri, pakokaasunkerääjä putkineen, Townend rengas ja moottorin normaali varusteet .... 1531 kg
Kiinteät varusteet. .... 129 kg
Vaihteleva kuorma. johon kuuluu poltto- ja voiteluaineet, henkilöt, aseistus ja muu varustus .... 1362 kg
Suurin sallittu lentopaino. .... yhteensä 3022 kg

Tämä lentopaino sallitaan lentokelpoisuustodistuksen mukaisesti. Poltto-ainetta voi kone ottaa mukaansa 682 litr. ja voiteluainetta 45 litr.

Lentokoneen perfomanssit.

Allamainitut saavutukset taataan moottorilla "Pegasus X", lentopainolla 2848, puupotkurilla, pakokaasunkerääjällä, Towned renkaalla, pommeilla ja KK paikoillaan (1 ohj. KK ja 1 täh. KK).

Nopeus:

Nopeus meren pinnalla korkeudella .... 267 km/t
Max. nopeus 2000 m:ssä .................. 294 km/t
Max. nopeus 3050 m:ssä .................. 290 km/t
Max. nopeus 4580 m:ssä .................. 283 km/t

Nousuaika:

Nousuaika 1530 m'iin .... 3,2 min
Nousuaika 3050 m'iin .... 7,2 min
Nousuaika 4580 m'iin .... 12,9 min

Käyt. lakikorkeus .................................... 7300 m.
Teor. lakikokeus ..................................... 7650 m.
Laskunopeus ( Stalling speed ) ................ 105 km/t
Laskumatka ( jarruilla ) ........................... 160 m.
Starttimatka ........................................... 200 m.
Toimintamatka norm. kierrosluvulla 2000 m.
korkeudessa ja 680 litr. polttoainetta ....... 820 km.

Edellämainitut arvot on redusoituna ilmantiheys ja paine menetelmää käyttäen. Nopeusarvot taataan 2½ % toleranssilla ja nousuajat 5% toleranssilla. Edelleen on syöksynopeus moottorin tehdessä max. kierroslukua 2800 on 286 mailia/t = 618 km/t. Sallittu syöksynopeus on kuitenkin 563 km/t.

[center]Lausunto Hawker P.V.4:n lento-ominaisuuksista.[/center]

Martheleshamheat'issa 13.1.35 tekemäni koelennon perusteella annan HAWKER P.V.4:stä seuraavan lausunnon:

Rullaus on kannuspyörän ja pyöräjarrujen ansiosta helppoa sekä sivu-, myötä että vastatuulessa. "Varvasjarrujen" käyttäminen tuntuu kuitenkin epämukavalta, joten pitäisi parempana käsivivulla säädettäviä pyöräjarruja. Näköala rullatessa on verrattain hyvä. Kannuksen maassa olessa jää kuitenkin suoraan eteen kuollut kulma huolimatta säädettävästä istuimesta.

Lentoonlähtö. Asetettua moottorin lähtökierroksille, pyrkii kone ensin kaartamaan vasemalle ja nopeuden kiihdyttyä oikealle. Tämän voi kuitenkin helposti estää sivuperäsimen avulla. Näköala kannuksen noustua ylös on suoraan eteen hyvä. Koneella on verrattain lyhyt lähtömatka.

Nousu. Asetettavan vakaajan avulla voi koneen asettaa sopivalle nousukulmalle, jolloin korkeusperäsimen hoitaminen ei rasita kättä. Kone vaikuttaa hyvänousuiselta.

Vaakalento. Koneen voi vakaajan avulla asettaa vaakalentoon ja lentää tasaisesti sauvasta kiinni pitämättä. Yleensä vaikuttaa kone vakavalta ja oikeaa itsestään ilmapyörteiden aiheuttamista kallistuksista. Vielä vajaa vauhdillakin tottelee se hyvin ohjaajaa. Kuoliosta painuu nokka suoraan alas.

Liukulennon samoin kuin nousunkin voi järjesteää vakaajalla. Koneen paras liukunopeus on noin 110 km/t. Kone on liukulennossa hyvin ohjattavissa.

Syöksyssä pysyy kone hyvin vakavasti ja on kevyt ohjata vielä yli 500 km:n tuntinopeudella. Minkäänlaista värinää en havainnut syöksyessäni noin 550 km:n tuntinopeudella ja oli kone helposti syöksytä oikaistavissa. Koneessa on tuulilasiin maalattu rengas ja edessä rungon päällä on pallojyvä, joiden avulla koneen voi tähdätä maaliin syöksypommituksessa. Näköala syöksyssä on hyvä ja tuulilasi suojaa hyvin ohjaajan. Koneella oli ennen koelentoani tehty yli 160 syöksykoetta onnistuneesti.

Kone tottelee hyvin kaikkia ohjaimia ja on eri ohjainten vaikutus sopusuhtainen. Koneen koosta johtuen on sen liikkeet hitaan puoleisia verrattuna hävittäjän ketteryyteen. Hävittäjäksi konetta ei ole aijottukaan, mihin viittaa jo sen aseistuskin (ainoastaan yksi ohjaaja-kk.).

Lasku koneella on helppo suorittaa (laskunopeus noin 85 km/t) ja rullausmatkaa laskun jälkeen voi pyöräjarruilla lyhentää.

Ohjaamo on mielestäni tarpeeksi tilava ja ohjainvivut sopivalla etäisyydellä. Jalkavivun etäisyys on säädettävä ja siivekkeiden liikutus on järjestetty tekemällä ohjaussauva ylä-osastaan nivelellä sivulle liikkuvaksi. Täten eivät ohjaajan jalat ole tiellä sauvalla sivuttaisliikkeitä tehtäessä.

Näköala lennossa on eteen ja eteen - alas hyvä.

Yleisvaikutus koneen ohjattavaisuudesta on hyvä ja pidän sitä hyvinkin sopivana syöksypommitukseen. Hävittäjäksi taasen on kone mielestäni liian kömpelö, eikä sen nopeuskaan vastaa nykyaikaisen hävittäjän vaatimuksia (koneella on R.A.F:n kokeissa mitattu suurin nopeus 293 km/t.).

Taitolennon kokeilua ei koneella vielä pidetty suotavana ja kiellettiin syöksykierteen teko kokonaan, koska kyseessä olevat kokeet olivat vielä R.A.F:n puolesta keskeneräisiä. Kone vaikuttaa kuitenkin taitolentokelpoiselta.

R.A.F:n koelentäjät ovat antaneet koneen ohjattavaisuudesta hyvän lausunnon. Koelennon suorittaessani oli kone täysin kuormitettuna, lukuunottamatta pommeja (500 lb.).

Lontoossa, 17.11.35.

Majuri N. J u s u .