Kk-ampujien ilmataistelukertomuksia
Lähetetty: To Heinä 03, 2008 21:28
SPK 17545. F124/916
Ilmataistelukertomus
1. Pvm. 8.8.41 klo. 16.15 - 16.30
2. Taistelupaikka (alue) ja korkeus: Viitanan lentokentästä länteen n. 26 km. Korkeus 5-20 m pinnassa.
3. Onko tuhottu vaiko vaurioitettu (konetyypi ja lukumäärä):
4. Tuhotun vihollisen putoamispaikka (alue) tai selvitys siitä, missä kunnossa vaurioitettu kone nähty viimeksi ja missä:
5. Lyhyt kuvaus taistelun kulusta (tarpeen vaatiessa piirros kääntöpuolelle): Lähestyessämme Viitanan lentokenttää ilmoitti vänr. Nykänen, että hävittäjä starttaa kentältä. Laskimme heti pintaan suunta länttä kohti. Parin minuutin kuluttua huomasin sen n. parin km päässä takana, josta ilmoitin heti ohjaajalle. Se läheni nopeasti, jolloin tunsin sen I-16:sta. Ilmoitin koko ajan sen suunnan ja etäisyyden. Noin 600 metrin etäisyydeltä se avasi tulen jolloin nostin tornin ylös, koska huomasin, että se saavuttaa meidät ja avasin tulen n. 400 metrin päästä. Se läheni nopeasti n. 100 metrin etäisyydelle ampuen koko ajan pitkiä sarjoja. Vastasin tuleen. Ammuttuani kaksi ja puoli lipasta meni kk.torni epäkuntoon, jolloin kivääri nousi pystyyn. Istuin painui normaaliasentoa alemmaksi, jolloin kk.torni painui kattoon eikä noussut paineen avulla vaan nostettuani voimakkaasti istuimesta, palautui nomraaliasentoon, jolloin toimi moitteettomasti. Silloin se tuli n. 30 m päähän ampuen syöksystä, mutta kuulat menivät tasojen ali (mm. alla olevaan vihollisen kylään). Annoin ohjaajalle määräyksiä suunnasta kaartaen vasemmalle ja oikealle, jolloin se aina kaarrossa jäi jälkeen eikä saanut enää konettamme tähtäimeensä. Vähitellen se alkoi jäädä ja kaartoi pois.
6. Tapauksen todistajat (omat lausunnot, jos mahdollista):
7. Huomautuksia (taktillisia tai muita havaintoja, omat vauriot j.n.e.):
Oma kone
Tyyppi ja N BL-138
Alik. Väinö Taivainen
Nimi ja arvo
Ilmataistelukertomus
1. Pvm. 8.8.41 klo. 16.15 - 16.30
2. Taistelupaikka (alue) ja korkeus: Viitanan lentokentästä länteen n. 26 km. Korkeus 5-20 m pinnassa.
3. Onko tuhottu vaiko vaurioitettu (konetyypi ja lukumäärä):
4. Tuhotun vihollisen putoamispaikka (alue) tai selvitys siitä, missä kunnossa vaurioitettu kone nähty viimeksi ja missä:
5. Lyhyt kuvaus taistelun kulusta (tarpeen vaatiessa piirros kääntöpuolelle): Lähestyessämme Viitanan lentokenttää ilmoitti vänr. Nykänen, että hävittäjä starttaa kentältä. Laskimme heti pintaan suunta länttä kohti. Parin minuutin kuluttua huomasin sen n. parin km päässä takana, josta ilmoitin heti ohjaajalle. Se läheni nopeasti, jolloin tunsin sen I-16:sta. Ilmoitin koko ajan sen suunnan ja etäisyyden. Noin 600 metrin etäisyydeltä se avasi tulen jolloin nostin tornin ylös, koska huomasin, että se saavuttaa meidät ja avasin tulen n. 400 metrin päästä. Se läheni nopeasti n. 100 metrin etäisyydelle ampuen koko ajan pitkiä sarjoja. Vastasin tuleen. Ammuttuani kaksi ja puoli lipasta meni kk.torni epäkuntoon, jolloin kivääri nousi pystyyn. Istuin painui normaaliasentoa alemmaksi, jolloin kk.torni painui kattoon eikä noussut paineen avulla vaan nostettuani voimakkaasti istuimesta, palautui nomraaliasentoon, jolloin toimi moitteettomasti. Silloin se tuli n. 30 m päähän ampuen syöksystä, mutta kuulat menivät tasojen ali (mm. alla olevaan vihollisen kylään). Annoin ohjaajalle määräyksiä suunnasta kaartaen vasemmalle ja oikealle, jolloin se aina kaarrossa jäi jälkeen eikä saanut enää konettamme tähtäimeensä. Vähitellen se alkoi jäädä ja kaartoi pois.
6. Tapauksen todistajat (omat lausunnot, jos mahdollista):
7. Huomautuksia (taktillisia tai muita havaintoja, omat vauriot j.n.e.):
Oma kone
Tyyppi ja N BL-138
Alik. Väinö Taivainen
Nimi ja arvo