Cougar Modausta

Flanker35M
Viestit: 639
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 14:45
Handle: Flanker
Laivue: Lentolaivue 34
Etunimi: Christian
Sukunimi: Tampio
Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34

Cougar Modausta

Viesti Kirjoittaja Flanker35M » Ma Elo 03, 2009 14:10

S!

Chargea yritän kiinni saada, herran Cougar modi oli makia MM´09 ja himottais itelläkin tehdä moinen! Oliko piirustuksia olemassa ja muuta tarvittavaa?

Untamo
Viestit: 1439
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 10:01
Handle: LLv34_Untamo
Laivue: Lentolaivue 34
Etunimi: Heikki
Sukunimi: Siltala
Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34/
Paikkakunta: Liminka

Re: Cougar Modausta

Viesti Kirjoittaja Untamo » Ma Elo 03, 2009 21:07

I second that, oli sen verran makean oloinen että haluaa itellekki.

Charge
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Touko 09, 2008 13:20
Handle: Charge
Laivue: Lentolaivue 36
Etunimi: Marko
Sukunimi: Enkenberg
Verkkosivu: http://www.llv36.org

Re: Cougar Modausta

Viesti Kirjoittaja Charge » Su Elo 30, 2009 21:24

Kappas, enpäs hokannutkaan kuin vasta nyt että oli tämmöinen threadi.

Yritän tehdä jonkinlaisen piirustuksen tuosta rakenteesta niin pääsette rakentelemaan.

-C+

Flanker35M
Viestit: 639
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 14:45
Handle: Flanker
Laivue: Lentolaivue 34
Etunimi: Christian
Sukunimi: Tampio
Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34

Re: Cougar Modausta

Viesti Kirjoittaja Flanker35M » Ke Syys 09, 2009 11:39

S!

Kiitos Charge! Jos komponentteja tartte vaihdella, niin onko niistäkin listaa? Lähinnä potikoita ym. Ois parempi ku sais tikun lattialle, pöytä on ahdas..

Flanker35M
Viestit: 639
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 14:45
Handle: Flanker
Laivue: Lentolaivue 34
Etunimi: Christian
Sukunimi: Tampio
Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34

Re: Cougar Modausta

Viesti Kirjoittaja Flanker35M » Ma Syys 28, 2009 12:28

S!

Mites Chargen piirustukset etenee? Tässä ois mukavasti talven alla aikaa rakennella ;)

Untamo
Viestit: 1439
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 10:01
Handle: LLv34_Untamo
Laivue: Lentolaivue 34
Etunimi: Heikki
Sukunimi: Siltala
Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34/
Paikkakunta: Liminka

Re: Cougar Modausta

Viesti Kirjoittaja Untamo » Ma Syys 28, 2009 17:53

Niin! *ahdistelu ahdistelu* ;)

Charge
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Touko 09, 2008 13:20
Handle: Charge
Laivue: Lentolaivue 36
Etunimi: Marko
Sukunimi: Enkenberg
Verkkosivu: http://www.llv36.org

Re: Cougar Modausta

Viesti Kirjoittaja Charge » Ke Loka 14, 2009 21:46

Sori että meni vähän aikaa mutta on ollut vähän kiireitä.

Tässä muutama kuva siitä hankalimmasta osasta eli laakeroinnista ja potikoiden kytkennästä akseleille.

Kuva

Kuva

Kuva

Tuo runko on tehty halkaisemalla henkilöauton jarrupoljinasetelma ja se on hitsattu takas yhteen kahella teräsplootulla johon myös tikun laakerointi tulee kiinni. Asetelma taas on laitettu "boksin" päälle joka on tehty teräshyllystä katkaisemalla ja yhteen hitsaamalla ja päihin on hitsattu teräslevyt jossa etummaisessa Cougarin alkuperäinen piirilevy on kiinni. Vinkkura tikku taas on auton takakontin kiinnitys/saranointirauta. Jos nyt sattuu pihalla roikkumaan vanha 505 Pösö niin siitä saa nuo identtiset osat... ;-)

Kaikki laakerointi on vanhoista 30Meg kiintolevyistä mutta suosittelen käyttämään jotain standardi akselia ja normi laakereita että on kestävämpi ja helppo uusia jos tulee joku kämmi.

Potikat on Clarostat-merkkiset hall anturit (90 asteen liike) mutta jokin muukin tietty käy kunhan ne sietää 5V syöttöjännitteen. Cougarin elektroniikkaa on mainio sillä se ei vaatinut mitään säätöjä vaan nuo potikat toimi laakista kun ne tökkäs kiinni.

Tikun pituus nivelakselipisteestä holkiin johon Cougarin alkuperäinen kahva tulee kiinni on 33cm ja nivelakselipisteetä alaspäin 10cm. 10cm antaa aika hyvin vääntömomenttia ja riittää keskittämään tikun mm. sähkökitaran vibrajousilla. Vibrajousia kokeilin alunperin neljää mutta ongelmaksi tuli se ettei tuo 2mm teräksestä väsätty runko meninannut kestää vääntöä ja muutenkin epäilin että illan lentosession jälkeen ois ollu känny kipeenä. Eli kaksi riittä ja näitä jousi saa ainakin kahdella eri jäykkyydellä joten silläkin voi hakea itelle sopivaa jäykkyyttä. Itse kahva on sitten se koko asetelma joka varsineen on tikun sisällä eli käytännössä siitä on otettu se teräsakseli pois ja viilattu sen akselin ohjaimet myös pois jolloin jäljelle jäi vain sileä putki. Tikkuosassa on sitten vain peltiholkki johon tuo tikku akseleineen on tökätty kiinni.

Yritän nyt tehdä vielä keretessäni sen rakennekuvan.

-C+


Lisää kuvia: http://img26.imageshack.us/gal.php?g=dsc0014ub.jpg

Rakennetta: http://img63.imageshack.us/img63/2403/scan0001s.jpg

Flanker35M
Viestit: 639
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 14:45
Handle: Flanker
Laivue: Lentolaivue 34
Etunimi: Christian
Sukunimi: Tampio
Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34

Re: Cougar Modausta

Viesti Kirjoittaja Flanker35M » To Loka 15, 2009 10:21

S!

Tuosta on hyvä jatkaa :) Jahka nitä rakennekuvia saa, niin mennä keskustelemaan sepän kanssa ;) Mistä noi anturit hommasit? Kiitos kovasti jo tästä!

Charge
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Touko 09, 2008 13:20
Handle: Charge
Laivue: Lentolaivue 36
Etunimi: Marko
Sukunimi: Enkenberg
Verkkosivu: http://www.llv36.org

Re: Cougar Modausta

Viesti Kirjoittaja Charge » To Loka 15, 2009 15:49

No joo, kyllä se mitä tarvitset on mielestäni tuossa, tuon kummempia kuvia mulla ei ole. Tuossa näkyy periaate mutta jos rakentaisin uuden niin ei olisi tuon näköinen kuin joiltakin osiltaan.

Suosittelen käyttämään erilaista (yksinkertaisempaa) basea johon kiinnität keinun (A) (jossa on nuo laakereiden pesät) ja jouset ja piirilevyn. Huomioi myös että basen rakenteessa on tarpeeksi jäykistäviä taitteita koska rakenne antaa yllättävän paljon periksi ääriliikkeissä, varsinkin jos jouset on jäykät. Olennaista on myös suurin piirtein säilyttää nuo vipuvarsien mitata koska käytettävillä jousilla vaikuttaa siltä että tuolla saadaa aika hyvä jäykkyys. Jos liike on kuitenkin liian pitkä tuolla 10cm alavarrella niin sitä voi vähän lyhentää mutta tällöin on myös jäykistettävä jousia tai lyhennettävä ylävartta. Vipuvartta on kuitenkin sen verran että tuollainen pohjalevy mikä mullakin on on tarpeellinen ja siihen voi sitten näppärästi rakentaa polkimetkin.

Potikoiden välitys akseleille on toteutettu siten että laakerin sisällä olevien akseleiden päät on viistetty ja potikan pyöreässä akselissa on vastaava viiste. Välityksen välyksettömyyden voi varmistaa tarvittaessa vaikka kierrelukitteella tms. liimalla. Tämä sen takia koska tikun liike on vain noin 30-40 astetta joten pienikin välys näkyy deadbandina ja puoltamisena keskialueella.

Yksi muutos voisi olla tuon keinun asennus 90 astetta eri asentoon jolloin Y suuntaisen potikan liike olis helpompi hanskata koska tuossa mun laitteessa se on se joka liikkuu tossa sivulla ja siinä pitää olla suoja ettei sitä tule potkaistua irti tai rikki. Muutettuna tuo X-suuntainen potikka olis se joka liikkuis ylös ja alas asetelman edessä ja siellä se ei niin haittaa.

-C+

Ed. Tuossa tuo potikan tyyppi. Valmistaja olikin Honeywell: HRS100SSAB090

Ed.2 Myös Sakae valmistaa kätevän näköisiä Hall potikoita, esim HSM-12

Flanker35M
Viestit: 639
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 14:45
Handle: Flanker
Laivue: Lentolaivue 34
Etunimi: Christian
Sukunimi: Tampio
Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34

Re: Cougar Modausta

Viesti Kirjoittaja Flanker35M » La Loka 17, 2009 16:26

S!

Kiitoksia infosta :) Alkaa tässä tuhertamaan jotakin tuon tikun kanssa. Tuon tikun kun sais lattialle ja polkimet kiinni tuohon baseen, niin oispa kompakti ja ei enää luistelevia polkimia pyödän alla..:lol:

Vastaa Viestiin