Cougar Modausta
-
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 14:45
- Handle: Flanker
- Laivue: Lentolaivue 34
- Etunimi: Christian
- Sukunimi: Tampio
- Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34
Cougar Modausta
S!
Chargea yritän kiinni saada, herran Cougar modi oli makia MM´09 ja himottais itelläkin tehdä moinen! Oliko piirustuksia olemassa ja muuta tarvittavaa?
Chargea yritän kiinni saada, herran Cougar modi oli makia MM´09 ja himottais itelläkin tehdä moinen! Oliko piirustuksia olemassa ja muuta tarvittavaa?
-
- Viestit: 1439
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 10:01
- Handle: LLv34_Untamo
- Laivue: Lentolaivue 34
- Etunimi: Heikki
- Sukunimi: Siltala
- Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34/
- Paikkakunta: Liminka
Re: Cougar Modausta
I second that, oli sen verran makean oloinen että haluaa itellekki.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: Pe Touko 09, 2008 13:20
- Handle: Charge
- Laivue: Lentolaivue 36
- Etunimi: Marko
- Sukunimi: Enkenberg
- Verkkosivu: http://www.llv36.org
Re: Cougar Modausta
Kappas, enpäs hokannutkaan kuin vasta nyt että oli tämmöinen threadi.
Yritän tehdä jonkinlaisen piirustuksen tuosta rakenteesta niin pääsette rakentelemaan.
-C+
Yritän tehdä jonkinlaisen piirustuksen tuosta rakenteesta niin pääsette rakentelemaan.
-C+
-
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 14:45
- Handle: Flanker
- Laivue: Lentolaivue 34
- Etunimi: Christian
- Sukunimi: Tampio
- Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34
Re: Cougar Modausta
S!
Kiitos Charge! Jos komponentteja tartte vaihdella, niin onko niistäkin listaa? Lähinnä potikoita ym. Ois parempi ku sais tikun lattialle, pöytä on ahdas..
Kiitos Charge! Jos komponentteja tartte vaihdella, niin onko niistäkin listaa? Lähinnä potikoita ym. Ois parempi ku sais tikun lattialle, pöytä on ahdas..
-
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 14:45
- Handle: Flanker
- Laivue: Lentolaivue 34
- Etunimi: Christian
- Sukunimi: Tampio
- Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34
Re: Cougar Modausta
S!
Mites Chargen piirustukset etenee? Tässä ois mukavasti talven alla aikaa rakennella
Mites Chargen piirustukset etenee? Tässä ois mukavasti talven alla aikaa rakennella
-
- Viestit: 1439
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 10:01
- Handle: LLv34_Untamo
- Laivue: Lentolaivue 34
- Etunimi: Heikki
- Sukunimi: Siltala
- Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34/
- Paikkakunta: Liminka
Re: Cougar Modausta
Niin! *ahdistelu ahdistelu*
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: Pe Touko 09, 2008 13:20
- Handle: Charge
- Laivue: Lentolaivue 36
- Etunimi: Marko
- Sukunimi: Enkenberg
- Verkkosivu: http://www.llv36.org
Re: Cougar Modausta
Sori että meni vähän aikaa mutta on ollut vähän kiireitä.
Tässä muutama kuva siitä hankalimmasta osasta eli laakeroinnista ja potikoiden kytkennästä akseleille.
Tuo runko on tehty halkaisemalla henkilöauton jarrupoljinasetelma ja se on hitsattu takas yhteen kahella teräsplootulla johon myös tikun laakerointi tulee kiinni. Asetelma taas on laitettu "boksin" päälle joka on tehty teräshyllystä katkaisemalla ja yhteen hitsaamalla ja päihin on hitsattu teräslevyt jossa etummaisessa Cougarin alkuperäinen piirilevy on kiinni. Vinkkura tikku taas on auton takakontin kiinnitys/saranointirauta. Jos nyt sattuu pihalla roikkumaan vanha 505 Pösö niin siitä saa nuo identtiset osat...
Kaikki laakerointi on vanhoista 30Meg kiintolevyistä mutta suosittelen käyttämään jotain standardi akselia ja normi laakereita että on kestävämpi ja helppo uusia jos tulee joku kämmi.
Potikat on Clarostat-merkkiset hall anturit (90 asteen liike) mutta jokin muukin tietty käy kunhan ne sietää 5V syöttöjännitteen. Cougarin elektroniikkaa on mainio sillä se ei vaatinut mitään säätöjä vaan nuo potikat toimi laakista kun ne tökkäs kiinni.
Tikun pituus nivelakselipisteestä holkiin johon Cougarin alkuperäinen kahva tulee kiinni on 33cm ja nivelakselipisteetä alaspäin 10cm. 10cm antaa aika hyvin vääntömomenttia ja riittää keskittämään tikun mm. sähkökitaran vibrajousilla. Vibrajousia kokeilin alunperin neljää mutta ongelmaksi tuli se ettei tuo 2mm teräksestä väsätty runko meninannut kestää vääntöä ja muutenkin epäilin että illan lentosession jälkeen ois ollu känny kipeenä. Eli kaksi riittä ja näitä jousi saa ainakin kahdella eri jäykkyydellä joten silläkin voi hakea itelle sopivaa jäykkyyttä. Itse kahva on sitten se koko asetelma joka varsineen on tikun sisällä eli käytännössä siitä on otettu se teräsakseli pois ja viilattu sen akselin ohjaimet myös pois jolloin jäljelle jäi vain sileä putki. Tikkuosassa on sitten vain peltiholkki johon tuo tikku akseleineen on tökätty kiinni.
Yritän nyt tehdä vielä keretessäni sen rakennekuvan.
-C+
Lisää kuvia: http://img26.imageshack.us/gal.php?g=dsc0014ub.jpg
Rakennetta: http://img63.imageshack.us/img63/2403/scan0001s.jpg
Tässä muutama kuva siitä hankalimmasta osasta eli laakeroinnista ja potikoiden kytkennästä akseleille.
Tuo runko on tehty halkaisemalla henkilöauton jarrupoljinasetelma ja se on hitsattu takas yhteen kahella teräsplootulla johon myös tikun laakerointi tulee kiinni. Asetelma taas on laitettu "boksin" päälle joka on tehty teräshyllystä katkaisemalla ja yhteen hitsaamalla ja päihin on hitsattu teräslevyt jossa etummaisessa Cougarin alkuperäinen piirilevy on kiinni. Vinkkura tikku taas on auton takakontin kiinnitys/saranointirauta. Jos nyt sattuu pihalla roikkumaan vanha 505 Pösö niin siitä saa nuo identtiset osat...
Kaikki laakerointi on vanhoista 30Meg kiintolevyistä mutta suosittelen käyttämään jotain standardi akselia ja normi laakereita että on kestävämpi ja helppo uusia jos tulee joku kämmi.
Potikat on Clarostat-merkkiset hall anturit (90 asteen liike) mutta jokin muukin tietty käy kunhan ne sietää 5V syöttöjännitteen. Cougarin elektroniikkaa on mainio sillä se ei vaatinut mitään säätöjä vaan nuo potikat toimi laakista kun ne tökkäs kiinni.
Tikun pituus nivelakselipisteestä holkiin johon Cougarin alkuperäinen kahva tulee kiinni on 33cm ja nivelakselipisteetä alaspäin 10cm. 10cm antaa aika hyvin vääntömomenttia ja riittää keskittämään tikun mm. sähkökitaran vibrajousilla. Vibrajousia kokeilin alunperin neljää mutta ongelmaksi tuli se ettei tuo 2mm teräksestä väsätty runko meninannut kestää vääntöä ja muutenkin epäilin että illan lentosession jälkeen ois ollu känny kipeenä. Eli kaksi riittä ja näitä jousi saa ainakin kahdella eri jäykkyydellä joten silläkin voi hakea itelle sopivaa jäykkyyttä. Itse kahva on sitten se koko asetelma joka varsineen on tikun sisällä eli käytännössä siitä on otettu se teräsakseli pois ja viilattu sen akselin ohjaimet myös pois jolloin jäljelle jäi vain sileä putki. Tikkuosassa on sitten vain peltiholkki johon tuo tikku akseleineen on tökätty kiinni.
Yritän nyt tehdä vielä keretessäni sen rakennekuvan.
-C+
Lisää kuvia: http://img26.imageshack.us/gal.php?g=dsc0014ub.jpg
Rakennetta: http://img63.imageshack.us/img63/2403/scan0001s.jpg
-
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 14:45
- Handle: Flanker
- Laivue: Lentolaivue 34
- Etunimi: Christian
- Sukunimi: Tampio
- Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34
Re: Cougar Modausta
S!
Tuosta on hyvä jatkaa Jahka nitä rakennekuvia saa, niin mennä keskustelemaan sepän kanssa Mistä noi anturit hommasit? Kiitos kovasti jo tästä!
Tuosta on hyvä jatkaa Jahka nitä rakennekuvia saa, niin mennä keskustelemaan sepän kanssa Mistä noi anturit hommasit? Kiitos kovasti jo tästä!
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: Pe Touko 09, 2008 13:20
- Handle: Charge
- Laivue: Lentolaivue 36
- Etunimi: Marko
- Sukunimi: Enkenberg
- Verkkosivu: http://www.llv36.org
Re: Cougar Modausta
No joo, kyllä se mitä tarvitset on mielestäni tuossa, tuon kummempia kuvia mulla ei ole. Tuossa näkyy periaate mutta jos rakentaisin uuden niin ei olisi tuon näköinen kuin joiltakin osiltaan.
Suosittelen käyttämään erilaista (yksinkertaisempaa) basea johon kiinnität keinun (A) (jossa on nuo laakereiden pesät) ja jouset ja piirilevyn. Huomioi myös että basen rakenteessa on tarpeeksi jäykistäviä taitteita koska rakenne antaa yllättävän paljon periksi ääriliikkeissä, varsinkin jos jouset on jäykät. Olennaista on myös suurin piirtein säilyttää nuo vipuvarsien mitata koska käytettävillä jousilla vaikuttaa siltä että tuolla saadaa aika hyvä jäykkyys. Jos liike on kuitenkin liian pitkä tuolla 10cm alavarrella niin sitä voi vähän lyhentää mutta tällöin on myös jäykistettävä jousia tai lyhennettävä ylävartta. Vipuvartta on kuitenkin sen verran että tuollainen pohjalevy mikä mullakin on on tarpeellinen ja siihen voi sitten näppärästi rakentaa polkimetkin.
Potikoiden välitys akseleille on toteutettu siten että laakerin sisällä olevien akseleiden päät on viistetty ja potikan pyöreässä akselissa on vastaava viiste. Välityksen välyksettömyyden voi varmistaa tarvittaessa vaikka kierrelukitteella tms. liimalla. Tämä sen takia koska tikun liike on vain noin 30-40 astetta joten pienikin välys näkyy deadbandina ja puoltamisena keskialueella.
Yksi muutos voisi olla tuon keinun asennus 90 astetta eri asentoon jolloin Y suuntaisen potikan liike olis helpompi hanskata koska tuossa mun laitteessa se on se joka liikkuu tossa sivulla ja siinä pitää olla suoja ettei sitä tule potkaistua irti tai rikki. Muutettuna tuo X-suuntainen potikka olis se joka liikkuis ylös ja alas asetelman edessä ja siellä se ei niin haittaa.
-C+
Ed. Tuossa tuo potikan tyyppi. Valmistaja olikin Honeywell: HRS100SSAB090
Ed.2 Myös Sakae valmistaa kätevän näköisiä Hall potikoita, esim HSM-12
Suosittelen käyttämään erilaista (yksinkertaisempaa) basea johon kiinnität keinun (A) (jossa on nuo laakereiden pesät) ja jouset ja piirilevyn. Huomioi myös että basen rakenteessa on tarpeeksi jäykistäviä taitteita koska rakenne antaa yllättävän paljon periksi ääriliikkeissä, varsinkin jos jouset on jäykät. Olennaista on myös suurin piirtein säilyttää nuo vipuvarsien mitata koska käytettävillä jousilla vaikuttaa siltä että tuolla saadaa aika hyvä jäykkyys. Jos liike on kuitenkin liian pitkä tuolla 10cm alavarrella niin sitä voi vähän lyhentää mutta tällöin on myös jäykistettävä jousia tai lyhennettävä ylävartta. Vipuvartta on kuitenkin sen verran että tuollainen pohjalevy mikä mullakin on on tarpeellinen ja siihen voi sitten näppärästi rakentaa polkimetkin.
Potikoiden välitys akseleille on toteutettu siten että laakerin sisällä olevien akseleiden päät on viistetty ja potikan pyöreässä akselissa on vastaava viiste. Välityksen välyksettömyyden voi varmistaa tarvittaessa vaikka kierrelukitteella tms. liimalla. Tämä sen takia koska tikun liike on vain noin 30-40 astetta joten pienikin välys näkyy deadbandina ja puoltamisena keskialueella.
Yksi muutos voisi olla tuon keinun asennus 90 astetta eri asentoon jolloin Y suuntaisen potikan liike olis helpompi hanskata koska tuossa mun laitteessa se on se joka liikkuu tossa sivulla ja siinä pitää olla suoja ettei sitä tule potkaistua irti tai rikki. Muutettuna tuo X-suuntainen potikka olis se joka liikkuis ylös ja alas asetelman edessä ja siellä se ei niin haittaa.
-C+
Ed. Tuossa tuo potikan tyyppi. Valmistaja olikin Honeywell: HRS100SSAB090
Ed.2 Myös Sakae valmistaa kätevän näköisiä Hall potikoita, esim HSM-12
-
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 14:45
- Handle: Flanker
- Laivue: Lentolaivue 34
- Etunimi: Christian
- Sukunimi: Tampio
- Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34
Re: Cougar Modausta
S!
Kiitoksia infosta Alkaa tässä tuhertamaan jotakin tuon tikun kanssa. Tuon tikun kun sais lattialle ja polkimet kiinni tuohon baseen, niin oispa kompakti ja ei enää luistelevia polkimia pyödän alla..
Kiitoksia infosta Alkaa tässä tuhertamaan jotakin tuon tikun kanssa. Tuon tikun kun sais lattialle ja polkimet kiinni tuohon baseen, niin oispa kompakti ja ei enää luistelevia polkimia pyödän alla..